PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY

Na rok szkolny 2006/2007

 

 

Nasze główne cele:

  1. Propagowanie wartości i zasad etycznych mających na celu wychowanie patriotyczne i obywatelskie
  2. Kontynuowanie zadań związanych z propagowaniem Praw Dziecka
  3. Doskonalenie działań nauczycieli i wychowawców wspomagające uczniów z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi oraz uczniem zdolnym z uwzględnieniem propozycji organizacji czasu wolnego
  4. Wdrożenie szkolnego systemu zapewniającego uczniom bezpieczeństwo w celu przeciwdziałania przemocy
  5. Działania wzmacniające czynniki chroniące przed patologią oraz utrwalanie akceptowanych społecznie zachowań.
  6. Stwarzanie sytuacji umożliwiających wszechstronny rozwój intelektualny, psychiczny, społeczny, zdrowotny, estetyczny, moralny i duchowy.

 

Nasze cele szczegółowe:

  1. Obserwowanie zachowań uczniów w różnych sytuacjach i eliminacja postaw niepożądanych.
  2. Propagowanie właściwych postaw społecznych i życiowych.
  3. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej i chęci pomagania sobie nawzajem, tolerancji.
  4. Budowanie zdrowej pewności siebie, poczucia akceptacji.
  5. Kształtowanie umiejętności komunikowania się, dyskutowania, aktywnego słuchania, prezentowanie i obrona własnych poglądów.
  6. Kształtowanie charakteru i kultury osobistej.
  7. Kreowanie zdrowego stylu życia.
  8. Zapobieganie agresji i uzależnieniom.
  9. Zachęcanie uczniów do pokonywania trudności.
  10. Zapewnienie wychowankom możliwości indywidualnego rozwoju w oparciu o ich własne predyspozycje.

 

Przewidziane efekty:

 

  1. Znajomość praw dziecka i ich właściwa interpretacja
  2. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole.
  3. Znajomość i akceptacja przez uczniów zasad zachowania się w szkole oraz procedury postępowania w przypadku łamania norm.
  4. Wypracowanie dobrych relacji w obrębie społeczności szkolnej i środowiska budujących atmosferę otwartości, szczerości zaufania i zrozumienia.
  5. Wychowanie absolwenta pewnego siebie, życzliwego pozytywnie nastawionego do siebie i innych tolerancyjnego, odpornego na sytuacje stresujące, które spotkają go w dorosłym życiu.
  6. Zmniejszenie liczby uczniów zagrożonych drugorocznością.

 

 

 

 

Ewaluacja programu.

 

  1. Uczestnictwo uczniów w imprezach i uroczystościach okolicznościowych i obserwacja ich postaw w czasie ich trwania.
  2. Obserwacja zachowań uczniów w różnych sytuacjach typowych i  nowych.
  3. Liczba uczniów biorących udział w programach konkursach, imprezach klasowych szkolnych.
  4. Własna inicjatywa uczniów i podejmowanie działań.

 

Harmonogram działań.

 

Zadania

Termin

Środki i czas

Osoby odpowiedzialne

Kryteria sukcesu i sposób dokumentowania działań.

Uwagi

WDRAŻANIE PROGRAMU

 

 

1.Prowadzenie zajęć kształtujących postawę  patriotyczną i obywatelską.

Cały rok szkolny

godziny wychowawcze, j.polski, historia, wos, apele szkolne,

gazetki, plakaty,

uroczystości szkolne, święta narodowe

.  dyrektor,

.  wychowawcy

.  nauczyciele,

.  rodzice,

.  pedagodzy

zajęcia przeprowadzone   w ustalonych  terminach, co odnotowane będzie w dokumentacji szkoły

W dniu uroczystości szkolnych uczniowie ubrani są na galowo.

2.Zorganizowanie zajęć doskonalących umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przemocą i innymi zagrożeniami.

Cały rok szkolny

*godziny wychowawcze w zależności od potrzeb,

*apele szkolne,

indywidualne rozmowy z uczniami

*spotkania ze specjalistami

.  dyrektor,

.  pedagodzy,

.   nauczyciele

.   specjaliści zaproszeni z zewnątrz

*zajęcia przeprowadzone w  ustalonych terminach co odnotowane będzie w dokumentacji szkoły

*wzrost świadomości uczniów wobec wszelkich zagrożeń

 

 

 

3.Wdrażanie uczniów do zdrowego stylu życia poprzez:

*realizację zadań Z Oświaty Zdrowotnej,

* zajęcia sportowe,

*pozalekcyjne

*wycieczki

*pogadanki

 

 

Cały rok szkolny

 

*lekcje wychowawcze,

*zajęcia sportowe,

*podczas wyjazdów,

*imprezy szkolne,

*działalność PCK

 

.    wychowawcy klas,

.    opiekunowie zajęć

pozalekcyjnych,

.  nauczyciele

 

*Dokumentacja szkolna.

*Wzrost liczby uczniów na zajęciach pozalekcyjnych i biorących udział w imprezach masowych

 

4. Przeprowadzenie szkoleń (warsztatów) dla nauczycieli rodziców dotyczących zagrożeń, komunikowania się.

Wg ustalonych terminów

Udział w szkoleniach

.  dyrektor,

.  pedagodzy,

.   prelegenci zaproszeni z zewnątrz

Przeprowadzenie szkoleń, w których wezmą udział nauczyciele rodzice.

 

5. Działania integracyjne w zespołach klasowych i szkolnych rozwijające poczucie solidarności społecznej i chęci pomagania sobie nawzajem, tolerancji.

W ciągu roku

*godziny wychowawcze,

*lekcje przedmiotowe,

*religia,

*apele,

*spotkania z ciekawymi ludźmi,

*prezentacja uznanych wzorców.

 

.  wychowawcy klas

.  nauczyciele

Zajęcia zostaną odnotowane w dokumentacji szkoły

 

5.Kształtowanie osobowości:

asertywnej , tolerancyjnej,

pozytywnej,

odpowiedzialnej,

rozważnej

 

 

 

 

W ciągu roku

*godziny wychowawcze,

*lekcje przedmiotowe,

*religia,

*apele,

*prezentacje uczniów

*program profilaktyczny ELPIS

.  Wychowawcy klas

.     Nauczyciele,

.     Personel szkolny

Odnotowanie materiałów w dokumentacji szkoły.