Załącznik nr

                                                                                              Do Statutu Gimnazjum nr 3

 

 

 

                                   WEWNĄTRZSZKOLNY  SYSTEM  OCENIANIA

 

w GIMNAZJUM nr 3 w LEGIONOWIE

 

            System oceniania został opracowany na podstawie :

 

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r.  w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności.
  3. Rozporządzenie MEN z dnia 15 listopada 2000 r. zmieniające rozporządzenie

w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych

i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności.

  1. Rozporządzenie MEN z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
  2. Rozporządzenie MEN z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie organizacji roku szkolnego.
  3. Rozporządzenie MEN i S z dnia 24 kwietnia 2002 r. zmieniające rozporządzenie

w sprawie zasad wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności

      za wykonywanie tych czynności.

  1. Rozporządzenie MEN i S z dnia 7 września 2004 r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów

      w szkołach publicznych.

ROZDZIAŁ 1

Przepisy ogólne.

 

§ 1.1.   Rozporządzenie określa warunki i sposoby oceniania, klasyfikowania

            i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów

i egzaminów w publicznych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych

             i dotychczasowych 

 

      2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do dzieci i młodzieży z upośledzeniem

umysłowym w stopniu głębokim.

       3. Warunki przeprowadzania i egzaminów oraz ich formy dla dzieci i                                                                               młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie określają odrębne przepisy.

4.      Zasady oceniania z religii i etyki określają odrębne przepisy.

 

 

 

ROZDZIAŁ 2

 

Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach

dla dzieci i młodzieży

 

 

   § 2.1.  Ocenianiu podlegają:

1)      osiągnięcia edukacyjne ucznia;

2)      zachowanie ucznia.

 

         2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu  przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

        3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

 

 

   § 3. 1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

2.      Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)      informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

2)      udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;

3)      motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;

4)      dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji   o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;

5)      umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

3.      Ocenianie wewnatrzszkolne  obejmuje:

1)      formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych      do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ( semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych;

2)      ustalanie kryteriów oceniania zachowania;

3)      ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z  obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych    w danej szkole;

4)      przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;

5)      ustalenia rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych                                         z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w    § 12 ust.2      i    §13 ust. 3;

6)      ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych             i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;

7)      ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

 

4.      Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia.

 

  § 4. 1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych       i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;

2)  sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;

3)  warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej

( semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

          2.  Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

 

 

 § 5. 1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).

        2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

        3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

 

 

 

  §  6. 1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust.1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,                     z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

          2. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1,                    do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej,

w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem ust. 3.

          3. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w

 § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

 

 § 7.  Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy

w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się

 z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

 § 8. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki

lub technologii informatycznej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony  w tej opinii.

        2. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki

lub technologii informatycznej w dokumentacji przebiegu nauczania  zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

 

 § 9. 1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych , określonych w szkolnym planie nauczania

i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej  w statucie szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania z zastrzeżeniem ust. 2 i 8.

     

             2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć  edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonym w szkolnym planie nauczania,

z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego  opracowanego dla niego

na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia oraz ustalenia śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i  §  13 ust. 5.

           3. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się, co najmniej raz w ciągu roku szkolnego, w terminach określonych w statucie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8.

            4. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia

z zajęć edukacyjnych, określonym w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia

w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania, według skali, o której mowa w § 12 ust. 2. i § 13 ust. 3. z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

            5. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, polega na  podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 12 ust. 4 i § 13 ust. 5.

6. Przed rocznym (semestralnym) zebraniem klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców  (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie  klasyfikacyjnej zachowania,

w terminie i formie określonych w statucie szkoły.

 

§ 10. 1. Śródroczne i roczne ( semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia, z zastrzeżeniem ust. 5.

            2. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia  edukacyjne z zastrzeżeniem ust. 4. Roczna (semestralna ) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej, ani na ukończenie szkoły.

 

            3. W szkołach (oddziałach) integracyjnych śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie  o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne, o którym mowa w odrębnych przepisach.

 

§ 11. 1.  Oceny bieżące i śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych  ustala się według skali określonej w statucie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

            2. Roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się

w stopniach według następującej skali:

                        1) stopień  celujący      -          6

                        2) stopień bardzo dobry  -      5

                        3) stopień dobry          -          4

                        4) stopień dostateczny     -     3

                        5) stopień dopuszczający  -    2

                        6) stopień niedostateczny  -    1

            3. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną  zachowania.

 

§ 12. 1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna uwzględnia w szczególności:

1)      wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

2)      postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej.

3)      dbałość o honor i tradycje szkoły,

4)      dbałość o piękno mowy ojczystej,

5)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

6)      godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

7)      okazywanie szacunku innym osobom.

2. Śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej

 w statucie szkoły.

 

            3. Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, ustala się według następującej skali:

1)      wzorowe;

2)      bardzo dobre;

3)      dobre;

4)      poprawne;

5)      nieodpowiednie;

6)      naganne.

4. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

1)      oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

2)      promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.

 

§ 13. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła w miarę możliwości stwarza uczniom szansę uzupełnienia braków.

 

§ 14. 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności w ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

            2. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

            3. Na wniosek ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

            4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje także uczeń:

1)      realizujący, na podstawie odrębnych przepisów indywidualny program lub tok nauki;

2)      spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

6.  Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

7. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej albo ustnej,

z zastrzeżeniem ust. 8.

8. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informatycznej, wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

9. Terminy egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

            10. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3, i 4 pkt 1, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanej przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

            11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust.4 pkt 2, przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnienie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

                        1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;

                        2) nauczyciel zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

            12. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

            13. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów  - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

            14. Z przeprowadzonego egzaminu  klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)      imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 10, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 - skład komisji;

2)      termin egzaminu klasyfikacyjnego;

3)      zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;

4)      wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

 Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

            15. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".

 

§ 15. 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej ocen. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

            2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie

z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1)       w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;

2)       w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania  - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

3. Termin sprawdzianu o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

            4. W skład komisji wchodzą:

1)      w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

b)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c)      dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;

2)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

b)       wychowawca klasy,

c)      wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d)      pedagog,

e)      przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

f)        przedstawiciel rady rodziców.

5. Nauczyciel o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. B, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrekcja szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tamtej szkoły.

6. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1.

7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)      w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a)      skład komisji,

b)      termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1,

c)      zadania (pytania) sprawdzające,

d)      wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;

2)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a)      skład komisji,

b)      termin posiedzenia komisji,

c)      wynik głosowania,

d)      ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

 Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

            8. Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

            9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

            10. Przepisy ust. 1 - 9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

§ 16. 1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuję promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

            2. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia w porozumieniu z rodzicami (opiekunami prawnymi).

            3. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

            4. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 2, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem § 19 ust. 10.

            5. Uczeń gimnazjum, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i ma opóźnienie w realizacji programu nauczania, co najmniej jednej klasy, a który w gimnazjum specjalnym uzyskuje ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrz szkolnego oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania dwóch klas, może promowany do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

            6. Przepisy ust. 9 stosuje się odpowiednio do uczniów gimnazjum.

 

§ 17. 1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

            2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacji, wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

            3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

            4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

W skład komisji wchodzą:

1)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

2)       nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;

3)      nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

5. Nauczyciel o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrekcja szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tamtej szkoły.

6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zatwierdzający w szczególności:

1)      skład komisji;

2)       termin egzaminu poprawkowego;

3)       pytania egzaminacyjne;

4)       wyniki egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

            7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

            8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 10.

            9. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia gimnazjum, rada pedagogiczna  może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

 

§ 18. 1.  Uczeń kończy gimnazjum:

1)      jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej , oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się  w klasach programowo niższych, z uwzględnieniem § 18 ust. 6, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4;

2)      w przypadku gimnazjum - jeżeli ponadto przystąpił do egzaminu, o którym mowa w § 30, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz § 35 i 46 ust. 3.

2. Uczeń kończy gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której , mowa w ust. 1 pkt 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

3. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (opiekunami prawnymi).

 

 

§ 19.     Kryteria stopni szkolnych.

 

  1. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne oraz końcoworoczne ustala się według  skali :

Stopień

Stopień wyrażony słownie

Dopuszczalny skrót

 

6

celujący

cel

 

5

bardzo dobry

bdb

 

4

dobry

db

 

3

dostateczny

dst

 

2

dopuszczający

dps

 

1

niedostateczny

ndst

 

 

 

 

  1. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się rozszerzoną skalę ocen przez stosowanie ,, + ''

 i ,, - ''.

  1. Składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są :

-         zakres wiadomości i umiejętności

-         umiejętność stosowania wiedzy

-         rozumienie materiału naukowego

-         kultura przekazywania wiadomości

 

Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala się wg.  poniższej skali stosując następujące ogólne kryteria oceniania :

 

 

Stopień

Stopień wyrażony słownie

 

Dopuszcalny skrót

 

Ogólne kryteria ustalenia stopni.

1

Niedostateczny

ndst

  1. Rozumienie materiału naukowego,

-         zupełny brak rozumienia uogólnień oraz kompletna nieumiejętność wyjaśniania zjawisk

  1. Zakres i jakość wiadomości,

-         rażący brak wiadomości programowych i jedności logicznej między wiadomościami.

3.Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami,

-         zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy.

  1. Kultura przekazywania wiadomości,

-         bardzo liczne błędy, rażąco nieporadny styl, duże trudności w mówieniu językiem literackim.

 

2

dopuszczający

dps

  1. Rozumienie materiału naukowego,

-         brak rozumienia podstawowych uogólnień i umiejętności wyjaśniania zjawisk

  1. Zakres i jakość wiadomości,

-         nieznajomość nawet podstawowego materiału programowego, wiadomości luźno zestawione.

  1. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami,

-         brak umiejętności stosowania wiedzy nawet przy pomocy nauczyciela.

4.Kultura przekazywania wiadomości,

-         liczne błędy, nieporadny styl, trudności w wysławianiu.

 

3

dostateczny

dst

  1. Rozumienie materiału naukowego,

-         dość poprawne rozumienie podstawowych uogólnień oraz  wyjaśnianie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela.

  1. Zakres i jakość wiadomości,

-         zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu,

-         wiadomości podstawowe połączone związkami logicznymi.

  1. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami,

-         stosowanie wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.

       4. Kultura przekazywania wiadomości,

-         niewielkie i liczne błędy, wiadomości przekazywane w języku zbliżonym do potocznego, mała kondensacja wypowiedz.

 

4

dobry

db

  1. Rozumienie materiału naukowego,

-         poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi o raz  wyjaśnienie zjawisk inspirowane przez nauczyciela.

  1. Zakres i jakość wiadomości,

-         opanowanie materiału programowego,

-         wiadomości powiązane związkami logicznymi.

  1. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami,

-         stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowane przez nauczyciela

       4. Kultura  przekazywania wiadomości,

-         brak  błędów językowych, usterki stylistyczne, podstawowe pojęcia i prawa ujmowane w terminach naukowych,

-         język umiarkowanie jasny.

5

bardzo dobry

bdb

  1. Rozumienie materiału naukowego,

-         właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk bez ingerencji nauczyciela.

  1. Zakres i jakość wiadomości,

-         wyczerpujące opanowanie całego materiału programowego /koniec roku lub semestru/.

-         wiadomości powiązane ze sobą w logiczny układ.

  1. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami,

-         umiejętne wykorzystanie wiadomości w teorii i praktyce  bez ingerencji nauczyciela.

      4. Kultura przekazywania wiadomości,

-         poprawny język, styl, poprawne posługiwanie się terminologią naukową, kondensacja wypowiedzi na zasadzie zgody z wymaganiami poszczególnych przedmiotów nauczania.

 

6

celujący

cel

  1. Rozumienie materiału naukowego,

-         zgodne z nauką rozumienie uogólnień między nimi oraz wyjaśnienie zjawisk bez jakichkolwiek ingerencji z zewnątrz.

  1. Zakres i jakość wiadomości,

-         wiadomości ściśle naukowe, a ich zakres szerszy niż wymagania programowe,

-         treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.

  1. Posługiwanie się i operowanie nabytymi wiadomościami.

-         samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.

     4. Kultura przekazywania wiadomości,

-         poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, wysoki stopień kondensacji wypowiedzi.

                                                                      

      § 20.    EGZAMIN  KLASYFIKACYJNY.

 

  1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  2. Uczeni może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  3. Na pisemną prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców ( prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
  4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza nią.
  5. Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa w punkcie 2 i 3 przeprowadza komisja

w składzie :

-         dyrektor lub wicedyrektor jako przewodniczący

-         nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne

-         nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

W egzaminie mogą uczestniczyć w charakterze  obserwatorów rodzice (prawni opiekunowie )

  1. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego,

z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.

  1. Informacja o nieklasyfikowaniu ucznia z danych zajęć edukacyjnych zostanie podana rodzicom ( prawnym opiekunom ) przez wychowawcę klasy na tydzień przed radą klasyfikacyjną (wpisać w dzienniku ).
  2. Rodzice (prawni opiekunowie ) składają podanie o egzamin klasyfikacyjny w terminie trzech dni od daty powiadomienia o nieklasyfikowaniu ucznia.
  3. Termin egzaminu klasyfikacyjnego dla ucznia ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu

z rodzicami ( prawnymi opiekunami ). Egzamin klasyfikacyjny powinien odbyć odbyć się nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich.

  1. Pytania, wymagania dla ucznia przystępującego do egzaminu klasyfikacyjnego przygotowuje nauczyciel uczący danego przedmiotu.

 

§ 21. EGZAMIN POPRAWKOWY

 

  1. Począwszy od klasy pierwszej gimnazjum z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną                   z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W Wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy                    z dwóch zajęć edukacyjnych.
  2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu             z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  3. Rodzice (prawni opiekunowie) składają podanie do dyrektora szkoły                                    o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego najpóźniej w tygodniu przed radą zatwierdzającą wyniki nauczania i zachowania.
  4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  5. Pytania i wymagania edukacyjne oraz przykładowe zadania i ćwiczenia dla ucznia zdającego egzamin poprawkowy przygotowują nauczyciele uczący. Rodzice  (prawni opiekunowie ) w ostatnim tygodniu nauki w danym roku szkolnym odbiera sporządzone wymagania, potwierdzając odbiór podpisem.
  6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.              W skład komisji wchodzą:

-         dyrektor szkoły albo wicedyrektor  jako przewodniczący,

-         nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, jako nauczyciel egzaminujący,

-         nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne, jako członek komisji.

  1. Nauczyciel prowadzący zajęcia może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający :

-         skład komisji,

-         termin egzaminu,

-         pytania egzaminacyjne

-         wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję.

Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustalonych odpowiedziach ucznia.

  1. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
  2. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia , który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych. Nie stosuje się w/w kryteriów do ucznia będącego w najwyższej programowo klasie.

                       

§ 22. EGZAMIN  SPRAWDZAJĄCY

 

  1. Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego jeżeli ustalony przez nauczyciela stopień za pierwszy semestr ( roczny ) jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców ( prawnych opiekunów ) zaniżony.
  2. Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi, który otrzymał więcej niż jedną ocenę niedostateczną semestralną lub roczną z obowiązkowych przedmiotów nauczania.
  3. Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi, który ma ocenę nieodpowiednią z zachowania.
  4. Egzamin sprawdzający przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) zgłoszoną do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni od daty rady klasyfikacyjnej.
  5. Termin przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego ustala dyrektor szkoły, przy czym nie może to być później niż w dniu poprzedzającym radę zatwierdzającą.
  6. Do przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego dyrektor szkoły powołuje trzyosobową komisję w składzie:

-         dyrektor szkoły lub wicedyrektor jako przewodniczący komisji,

-         nauczyciel uczący danego przedmiotu - jako egzaminujący,

-         wychowawca klasy jako członek komisji.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 3

Egzamin przeprowadzony w ostatnim roku nauki w gimnazjum

 

 

§ 23. 1. W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin, obejmujący:

1)      w części pierwszej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych;

2)      w części drugiej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno - przyrodniczych,

ustalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum, określonych w odrębnych przepisach, zwanych dalej " egzaminem gimnazjalnym".

 

§ 24. 1. Informator, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1b ustawy, zawierający                               w szczególności opis zakresu egzaminu gimnazjalnego oraz kryteriów oceniania i form przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, a także przykładowego zadania, jest ogłaszany nie później niż do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzony egzamin gimnazjalny.

            2. Informator, o którym mowa  w ust. 1, jest ogłaszany również w językach mniejszości narodowych nauczanych w szkołach lub oddziałach z językiem nauczania mniejszości narodowych.

 

§ 25. 1. Egzamin gimnazjalny w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się                      w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją Centralną"

           

§ 26. 1.  Uczniowie szkół lub oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej,                w których zajęcia są prowadzone w tym języku, przystępują do egzaminu  gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w języku polskim albo w języku danej mniejszości narodowej.

            2. W przypadku, gdy uczeń zamierza przystąpić do egzaminu gimnazjalnego               lub odpowiedniej części tego egzaminu w języku danej mniejszości narodowej rodzice (prawni opiekunowie) ucznia składają dyrektorowi szkoły pisemną deklarację o przystąpieniu ucznia do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w języku danej mniejszości narodowej.

            3. Deklarację, o której mowa w ust. 2, składa się nie później niż do dnia 20 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny.

            4. Wykaz, uczniów, którzy zamierzają przystąpić do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w języku danej mniejszości narodowej, dyrektor szkoły przekazuje dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej "komisją okręgową", nie później niż do dnia 30 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny.

            5. Uczeń może zrezygnować z przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w języku danej mniejszości narodowej. O rezygnacji rodzice (prawni opiekunowie) ucznia, nie później niż na 3 miesiące przed terminem egzaminu gimnazjalnego, informują pisemnie dyrektora szkoły, który niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.

 

§ 27. 1. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, spełniającej warunki, o których mowa w art.. 71b ust. 3b ustawy,                        z zastrzeżeniem ust. 2.

            2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego                 do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić                           na podstawie tego orzeczenia.

            3. Opinia o której mowa w  ust. 1, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do kończ września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny, z tym, że:

1)      w przypadku uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego - nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.

4. Opinię, o której mowa w ust. 1, rodzice (prawni opiekunowie)ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny.

5. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie, odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.

7. Za dostosowanie i formy przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów, o którym mowa w ust. 1 i 5, odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 37 ust. 1.

 

§ 28. 1. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym przystępują do egzaminu gimnazjalnego.

            2. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez dyrektora szkoły.

 

§ 29. 1. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym, są zwolnieni odpowiednio z części egzaminu gimnazjalnego, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w § 37 ust. 1.

2. Zwolnienie z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne, z uzyskaniem,

 z odpowiedniej części  egzaminu gimnazjalnego najwyższego wyniku.

 

§ 30. 1. Za organizację i przebieg  egzaminu gimnazjalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, który jest dyrektorem szkoły.

2. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na 2 miesiące przed terminem egzaminu gimnazjalnego, może powołać zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.

3. Jeżeli przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego i jego zastępca,                   z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn, nie może wziąć udziału w egzaminie gimnazjalnym, dyrektor komisji okręgowej powołuje w zastępstwie innego nauczyciela zatrudnionego w danej szkole.

4. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, jego zastępca oraz nauczyciel, o którym mowa w ust. 3, powinni odbyć szkolenie w zakresie organizacji egzaminu gimnazjalnego, organizowane przez komisję okręgową.

 

§ 31. 1.   Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w danej szkole                           w szczególności:

 

1) przygotowuje listę uczniów (słuchaczy) przystępujących do egzaminu gimnazjalnego; listę uczniów, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przesyła pocztą elektroniczną lub nośnikiem zapisu elektronicznego dyrektorowi komisji okręgowej, w terminie ustalonym przez dyrektora komisji okręgowej, nie później niż do dnia 30 listopada roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny;

2)  nadzoruje przygotowanie sal , w których ma być przeprowadzony egzamin  gimnazjalny, zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy;

3)  powołuje pozostałych członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego,              nie później niż na miesiąc przed terminem egzaminu gimnazjalnego;

 4) powołuje, spośród członków szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zespoły nadzorujące przebieg egzaminu gimnazjalnego, o którym mowa w § 40 ust. 1, w tym wyznacza przewodniczących tych zespołów;

5)      informuje uczniów o warunkach przebiegu egzaminu gimnazjalnego przed rozpoczęciem egzaminu gimnazjalnego;

6)      nadzoruje przebieg egzaminu gimnazjalnego;

7)      przedłuża czas trwania egzaminu gimnazjalnego dla uczniów, o których mowa w § 34 ust. 1;

8)      sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do egzaminu gimnazjalnego, albo przerwali egzamin gimnazjalny, oraz niezwłocznie po zakończeniu egzaminu gimnazjalnego przekazuje ten wykaz dyrektorowi komisji okręgowej;

9)      zabezpiecza po zakończeniu egzaminu gimnazjalnego, zestawy zadań               i karty odwiedzi uczniów i niezwłocznie dostarcza je do miejsca wskazanego przez dyrektora komisji okręgowej;

10)  nadzoruje prawidłowe zabezpieczenie pozostałej dokumentacji dotyczącej przygotowania i przebiegu egzaminu gimnazjalnego.

2.  Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego odbiera przesyłki zawierające pakiety z zestawami zadań i kartami odpowiedzi oraz innymi materiałami niezbędnymi do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego i sprawdza, czy nie zostały one naruszone, a następnie sprawdza, czy zawierają one wszystkie materiały, niezbędne do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego przechowuje i zabezpiecza wszystkie materiały niezbędne do egzaminu gimnazjalnego.

3. W przypadku stwierdzenia, że przesyłki, o których mowa w ust. 2, zostały naruszone, lub nie zawierają wszystkich materiałów niezbędnych do przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego, przewodniczący szkolnego zespołu niezwłocznie powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.

 

 

 § 32.1. Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzana innego dnia i trwa 120 minut, z zastrzeżeniem ust. 3.

            2. Dla uczniów, o których mowa w § 34 ust. 1, czas trwania egzaminu gimnazjalnego może być przedłużony, nie więcej jednak niż o:

1)      60 minut każda część egzaminu gimnazjalnego.

 

 

§ 33. 1. W przypadku, gdy egzamin gimnazjalny ma być przeprowadzony w kilku salach, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego powołuje zespoły nadzorujące przebieg danej części egzaminu gimnazjalnego w poszczególnych salach. Zdaniem zespołu nadzorującego jest w szczególności zapewnienie samodzielnej pracy uczniów.          

            2. W skład zespołu nadzorującego wchodzą  co najmniej 3 osoby, w tym:      

                  1)  przewodniczący;

2)      co najmniej dwóch nauczycieli, z z których co najmniej jeden jest zatrudniony w innej szkole lub placówce.

3. Przewodniczący zespołu nadzorującego kieruje pracą tego zespołu,                              a w szczególności odpowiada za prawidłowy przebieg egzaminu gimnazjalnego w danej sali.

4. W przypadku gdy w sali jest więcej niż 30 uczniów, liczbę członków zespołu nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każdych kolejnych 20 uczniów.

            5. Nauczyciel zatrudniony w innej szkole lub w placówce zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły lub placówki.

            6. W przypadku egzaminu gimnazjalnego członkami zespołu nadzorującego nie mogą być nauczyciele przedmiotów wchodzących w zakres danej części tego egzaminu.

 

 

§  34. 1. Przed rozpoczęciem egzaminu gimnazjalnego przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sprawdza, czy pakiety, zawierające zestawy zadań i karty odpowiedzi, oraz inne materiały niezbędne do przeprowadzenia  egzaminu gimnazjalnego, nie zostały naruszone.

            2. W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione ust. 1, zostały naruszone, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego zawiesza daną część egzaminu gimnazjalnego i powiadamia o tym dyrektora komisji okręgowej.

            3. W przypadku stwierdzenia, że pakiety wymienione w ust. 1, nie zostały naruszone przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego otwiera je w obecności przewodniczących szkolnego zespołu nadzorującego oraz przedstawicieli uczniów, a następnie przekazuje przewodniczącym zespołów nadzorujących zestawy zadań i karty odpowiedzi do przeprowadzenia danej części egzaminu gimnazjalnego w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów poszczególnych sal.

            4. Członkowie zespołu nadzorującego rozdają zestawy zadań i karty odpowiedzi uczniom, polecając sprawdzenie, czy zestaw zadań i karta odpowiedzi są kompletne.

            5. Uczeń zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego braki w zestawie lub karcie odpowiedzi i otrzymuje nowy zestaw zadań lub nową kartę.

            6. Informację o wymianie zadań lub karty odpowiedzi przewodniczący zespołu nadzorującego zamieszcza w protokole, o którym mowa w § 49 ust. 1. Protokół czytelnie podpisuje uczeń, który zgłosił brak w zestawie zadań lub karcie odpowiedz.

            7. Na zestawi zadań i karcie odpowiedzi przed rozpoczęciem danej części egzaminu gimnazjalnego, wpisuje się kod ucznia, nadany przez komisję okręgową. Uczniowie, którzy zgłosili braki w zestawie zadań odpowiedzi.

 

§ 35. 1. W czasie trwania egzaminu gimnazjalnego każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku. Stoliki są ustawione w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielności pracy uczniów.

            2. W sali, w której jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny, nie można korzystać z żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.

 

§ 36. 1. Każda część egzaminu gimnazjalnego rozpoczyna się z chwilą zapisania w widocznym miejscu przez przewodniczącego zespołu nadzorującego czasu rozpoczęcia i zakończenia pracy.

            2. W czasie trwania egzaminu gimnazjalnego uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych wypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.

            3. W czasie trwania egzaminu gimnazjalnego w sali mogą przebywać wyłącznie uczniowie, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, osoby wchodzące w skład zespołu nadzorującego oraz osoby, o których mowa w § 131.

            4. W czasie trwania egzaminu gimnazjalnego uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich nie komentuje.

 

 

§ 37. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązania zadań przez ucznia lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego egzamin gimnazjalny. Informację o unieważnieniu pracy ucznia i przerwaniu egzaminu gimnazjalnego zamieszcza się w protokole, o którym mowa w § 49 ust. 1. Przepisy § 46 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

 

 § 38. 1. Uczeń może uzyskać z każdej części egzaminu gimnazjalnego - po 50 punktów

          2. Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów,              o której mowa w art. 9c ust. 2 pkt 7 ustawy, powołani przez dyrektora  komisji okręgowej. Wyniki egzaminu gimnazjalnego ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.

            3.   Wyniki egzaminu gimnazjalnego ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.

 

 

§ 39. 1. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej jego części w ustalonym terminie, albo przerwał egzamin gimnazjalny, przystępuje do egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później             niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

 

            2. Uczeń, który nie przystąpił do egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę gimnazjum oraz przystępuje do egzaminu gimnazjalnego w następnym roku , z zastrzeżeniem ust. 3.

            3. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić                         z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor szkoły składa wniosek               w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

           

   § 40. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom  (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

 

 

  § 41. 1.  Wynik egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na ukończenie  szkoły. Wyniku egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.

            2. Wyniki egzaminu gimnazjalnego oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć edukacyjno - wychowawczych,                            a w przypadku, o którym mowa w § 46 ust. 1 - do dnia 31 sierpnia danego roku.

            3. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym).

 

 

§ 42. 1.  Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół przebiegu egzaminu gimnazjalnego. Protokół  podpisują przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego oraz przewodniczący zespołów nadzorujących.

            2. Dokumentację egzaminu gimnazjalnego przechowuje komisja okręgowa przez okres 6 miesięcy.

            3. Dokumentację egzaminu gimnazjalnego przechowuje się według zasad określonych w odrębnych przepisach.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 4

 

Przepisy egzaminów

 

 

§ 43. 1. Obserwatorami egzaminu gimnazjalnego mogą być:

1)      delegowani pracownicy ministerstwa obsługującego ministra właściwego          do spraw oświaty i wychowania;

2)      delegowani pracownicy Komisji Centralnej i komisji okręgowej;

3)      delegowani pracownicy ministerstw obsługujących ministrów właściwych             dla zawodu;

4)      delegowani przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, szkół wyższych i placówek doskonalenia nauczycieli.

  1. Dyrektor komisji okręgowej może powołać, w szczególności spośród nauczycieli, ekspertów sprawdzających prawidłowość przebiegu egzaminu gimnazjalnego.

 

§ 44. Osoby, o których mowa w § 131, nie uczestniczą przeprowadzaniu egzaminu gimnazjalnego.

 

 

§ 45. Uczeń, który jest chory, w czasie trwania egzaminu gimnazjalnego, może korzystać ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.

 

§ 46. 1. Uczeń może w terminie 2 dni od daty egzaminu gimnazjalnego zgłosić zastrzeżenia do dyrektora komisji okręgowej, jeżeli uzna, że w trakcie egzaminu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania.

      2. Dyrektorowi komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 7 dni od daty ich otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora komisji okręgowej jest ostateczne.

      3. W razie stwierdzenia  naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, na skutek zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1 lub z urzędu, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Okręgowej, może unieważnić dany egzamin i zarządzić jego ponowne przeprowadzenie, jeżeli to naruszenie mogło wpłynąć na wynik danego egzaminu. Unieważnienie może nastąpić w stosunku          do wszystkich uczniów.

      4. W przypadku niemożności ustalenia wyników egzaminu gimnazjalnego, z powodu zaginięcia lub zniszczenia arkuszy egzaminacyjnych, kart odpowiedzi lub kart obserwacji, dyrektor komisji okręgowej w porozumieniu z dyrektorem Komisji centralnej unieważnia egzamin danych uczniów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.

      5. W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania arkuszy egzaminacyjnych niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów dyrektor komisji okręgowej,           w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, unieważnia egzamin tych uczniów zarządza jego ponowne przeprowadzenie.

      6.Termin ponownego egzaminu, o którym mowa w ust. 3 - 5 ustala dyrektor Komisji Centralnej.

 

§ 47. 1. Zestawy zadań dla egzaminu gimnazjalnego, oraz materiały przechowywane              i przekazywane w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie.

      2. W przypadku nieusprawiedliwionego ujawnienia zestawów zadań, zbiorów zestawów zadań egzaminacyjnych, arkuszy egzaminacyjnych oraz materiałów multimedialnych decyzje coc do dalszego przebiegu egzaminu podejmuje dyrektora Komisji Centralnej.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 8

Przepisy przejściowe i końcowe

 

§ 48. 1. Publiczne gimnazja dla dzieci i młodzieży  dostosują statuty do przepisów niniejszego rozporządzenia, w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

      2. W roku szkolnym 2004/2005 informacje, o których mowa w § 4, nauczyciele i wychowawca klasy przekazują do dnia 20 października 2004 r.

 

§ 49. 1. Egzamin gimnazjalny lub odpowiednia  cześć tego egzaminu w języku mniejszości narodowej w szkołach i oddziałach z językiem nauczania mniejszości narodowej, w których zajęcia są prowadzone w tym języku, przeprowadza się począwszy od roku szkolnego 2004/2005.

           2. W roku szkolnym 2004/2005:

                  1)pisemną deklarację, o której mowa w§ 33 ust. 2, składa się nie później niż    do dnia 30 września;

                  2) wykaz, o którym mowa w § 33 ust. 4, dyrektora szkoły przekazuje dyrektorowi komisji okręgowej, nie później niż do dnia 10 października.

 

 

§ 50. W roku szkolnym 2004/2005 zwolnieni z odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, o którym mowa w § 36, dotyczy również finalistów konkursów przedmiotowych o zasięgu ponadwojewódzkim, z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym.