STATUT GIMNAZJUM NR 3 W LEGIONOWIE UL. WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO 7

Rozdział I

Postanowienia ogólne § 1

Pełna nazwa szkoły brzmi Gimnazjum nr 3 w Legionowie.

Siedziba Gimnazjum nr 3 mieści się w Legionowie przy ul. Władysława Broniewskiego 7

Gimnazjum nr 3 w Legionowie, zwane dalej gimnazjum, jest szkoła publiczną.

Gimnazjum używa pieczęci urzędowej oraz stempla w brzmieniu: „ Gimnazjum nr 3 w Legionowie, ul. Władysława Broniewskiego 7, 05-120 Legionowo”. § 2

Imię szkole nadaje organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Imię gimnazjum powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej lub dydaktycznej gimnazjum.

§ 3

Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Legionowo. Organem sprawujący nadzór pedagogiczny nad gimnazjum jest Mazowieckie Kuratorium Oświaty w Warszawie.

Cykl kształcenia w gimnazjum trwa 3 lata.

Rozdział II

Cele i zadania Gimnazjum

§ 4

Gimnazjum kieruje się zasadami określonymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, innymi przepisami prawa, a także wskazaniami Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych, Międzynarodowej konwencji o Prawach Dziecka oraz programem wychowawczym gimnazjum. Naczelną ideą gimnazjum jest dobro uczniów. Cykl kształcenia w gimnazjum trwa 3 lata i kończy się w ostatnim roku nauki egzaminem zewnętrznym, dającym możliwość dalszego kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Szkoła może prowadzić:

a) klasy autorskie, innowacje,

b) klasy integracyjne

c) stołówkę, klub młodzieżowy,

d) działalność pozalekcyjną,

Szkoła wykonuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów, ich potrzeb rozwojowych i środowiskowych, dyrektor szkoły zapewnia uczniom bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy w czasie ich pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych organizowanych przez szkołę.

Do zadań klasy integracyjnej należy:

ˇ integrowanie dzieci niepełnosprawnych i zdrowych w naturalnym środowisku rówieśniczym,

ˇ prowadzenie zajęć grupowych aktywnymi metodami opartymi na współpracy,

ˇ nauczanie wielopoziomowe w ramach wspólnego programu nauczania poprzez modyfikowanie go do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka,

ˇ stymulowanie rozwoju dziecka niepełnosprawnego i przygotowanie go do pokonywania trudności w życiu społecznym,

ˇ nauczanie współodczuwania, tolerancji i otwartości na innych.

§ 5

Do zadań gimnazjum należy w szczególności:

1) umożliwienie uczniom zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum,

2) umożliwienie nauki uczniom niepełnosprawnym w oddziale integracyjnym, gdzie dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, następuje na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

3) prowadzenie działalności informacyjnej i szkoleniowej umożliwiającej absolwentom świadomy wybór dalszego kierunku kształcenia w zakresie szkoły ponadgimnazjalnej poprzez:

e) organizowanie zajęć z pracownikami Urzędu Pracy, firm marketingowych,

f) poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,

g) rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych,

4) umożliwianie uczniom w toku prowadzonych zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych podtrzymywania i rozwijania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej a także organizowanie na ich prośbę i wniosek zajęć wynikających z tych potrzeb,

5) ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć dydaktyczno-wychowawczych z uwzględnieniem równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia, różnorodności zajęć w każdym dniu, nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga,

6) dyrektor szkoły organizuje dla pracowników szkoły różne formy szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zapoznając ich na bieżąco z nowymi przepisami oraz sprawuje nadzór nad przestrzeganiem tych przepisów. Szkoła zapewnia uczniom opiekę pedagogiczna i psychologiczna. Dyrektor szkoły zatrudnia wykwalifikowanych pedagogów szkolnych, którzy w porozumieniu z Rada Pedagogiczną, Radą Rodziców ustalają szczegółowy zakres i formy pomocy, określając je w planach pracy pedagogów.

7) szkoła zapewnia uczniom pomoc psychologiczno pedagogiczną przy współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, a w razie potrzeby z Sądem Rodzinnym, Wydziałem ds. Nieletnich i Patologii oraz innymi instytucjami i organizacjami wspierającymi działalność statutową szkoły.

8) w klasie integracyjnej szkoła zatrudnia pedagoga specjalnego, pełniącego funkcję nauczyciela wspomagającego, posiadającego kwalifikacje zgodne z niepełnosprawnością uczniów.

9) umożliwianie uczniom rozwijania zainteresowań i zamiłowań,

10) stworzenie możliwości realizowania indywidualnego programu lub toku nauki oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie, zgodnie z odrębnymi przepisami.

11) zapewnienie uczniom w szkole bezpieczeństwa i higienicznych warunków do nauki,

12) zapewnienie uczniom opieki na wycieczkach i imprezach pozaszkolnych, takich jak obozy , biwaki, zielone szkoły, zjazdy, zloty, kolonie itp.

13) szkoła zapewnia uczniom opiekę zdrowotną oraz pełne bezpieczeństwo w czasie organizowanych przez nią zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, w następujący sposób:

a) opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas obowiązkowych zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych sprawują prowadzący te zajęcia nauczyciele, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

b) opiekę nad uczniami podczas przerw między lekcjami sprawują nauczyciele, którym w harmonogramie przydzielono dyżur w danym miejscu i danym czasie oraz pracownicy obsługowi szkoły,

c) opiekę zdrowotną uczniom szkoły zapewniają rodzice we współpracy z lekarzem, pielęgniarką szkolną, oraz radą pedagogiczną poprzez działania prozdrowotne nauczycieli. Szczegółowy zakres zadań lekarza i pielęgniarki szkolnej w zakresie opieki zdrowotnej określają odrębne przepisy prawne.

§ 6

Gimnazjum otacza szczególną opieką uczniów będących w trudnych warunkach rodzinnych, losowych i materialnych. Gimnazjum udziela uczniom pomocy materialnej w formie zasiłków losowych i stypendiów, w zależności od posiadanych środków finansowych, na podstawie regulaminu przyznawania pomocy materialnej uczniom gimnazjum, uchwalonego przez radę pedagogiczną. Gimnazjum nagradza uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce przez przyznawanie stypendiów za wyniki w nauce, w zależności od możliwości finansowych szkoły, na podstawie regulaminu uchwalonego przez radę pedagogiczną.

§ 7 Gimnazjum organizuje uczniom okresowo niezdolnym do nauki, z przyczyn zdrowotnych, indywidualne nauczanie, na podstawie decyzji dyrektora szkoły, w oparciu o orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Rozdział III

Organy gimnazjum.

§ 8

Organami gimnazjum są:

1) dyrektor gimnazjum,

2) rada pedagogiczna

3) rada rodziców

4) samorząd uczniowski.

2. Organy gimnazjum wymienione w ust. 1 pkt 2, 3, 4, działają na podstawie własnych regulaminów, na zasadach określonych ustawą o systemie oświaty.

3. Regulaminy organów gimnazjum nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu i obowiązującym prawem.

4. Sposoby rozwiązywania konfliktów: nauczyciel-uczeń, rodzice –nauczyciel, dyrektor-nauczyciel, określa szczegółowo regulamin szkoły uchwalony przez radę pedagogiczną.

§ 9

Kompetencje dyrektora gimnazjum.

1)kieruje całokształtem działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i gospodarczej oraz reprezentuje gimnazjum na zewnątrz

2) sprawuje nadzór pedagogiczny nad nauczycielami zatrudnionymi w szkole, wydaje zarządzenia i komunikaty o charakterze wewnętrznym,

3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego,

4) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji ,

5) wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w pkt 4, niezgodnych z przepisami prawa,

6) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący,

7) podejmuje działania związane z podnoszeniem kwalifikacji nauczycieli, a w szczególności nauczycieli uczących

8) organizuje kontrolę wewnętrzną w szkole z uwzględnieniem celowości wydatków i prawidłowości prowadzenia gospodarki finansowej środków publicznych.

9) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym gimnazjum zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę gimnazjum,

10) gromadzi fundusze na koncie środka specjalnego, wykorzystuje je zgodnie z uchwałą organu prowadzącego gimnazjum,

11) powierza, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej, stanowiska wicedyrektora, kierownika administracji, i odwołuje z nich,.

12) może skreślić ucznia z listy uczniów, w drodze decyzji, w przypadkach i na zasadach określonych w statucie, oraz obowiązujących przepisach,

13) realizuje zadania związane z :

1. oceną pracy nauczycieli,

2. opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę zawodową,

3. rozwojem zawodowym nauczycieli (awansem zawodowym )

14) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący w tym:

1. przedkłada radzie pedagogicznej do zatwierdzenia wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,

2. zatwierdza szkolne zestawy programów nauczania,

3. podejmuje decyzje w sprawach przyjęć do szkoły i przeniesień uczniów do innych klas,

4. występuje do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,

5. sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami.

15) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, a w szczególności decyduje w sprawach:

1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum,

2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom gimnazjum,

3 występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum,

16) podejmuje decyzje o zawieszaniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami,

17) prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.

18) dyrektor organizując działalność szkoły :

a)przygotowuje projekty planów pracy szkoły i agend szkolnych, opracowuje arkusz organizacji gimnazjum zmiany do arkusza – do zatwierdzenia przez organ prowadzący,

b)ustala tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

19) dyrektor zapewnia dobre warunki nauki poprzez:

a) planowanie i realizowanie budżetu szkoły, w tym środków finansowych gromadzonych na koncie środków specjalnych,

b) organizację kontroli wewnętrznej,

c) organizację i nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą oraz księgowo – finansową szkoły,

d. określenie zakresu odpowiedzialności, w tym materialnej pracowników szkoły,

e. określenie zasad i kryteriów oceniania, nagradzania oraz premiowania,

f. ustalenie regulaminów wewnętrznych zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 10

a. W gimnazjum tworzone jest stanowisko wicedyrektora gdy struktura organizacyjna szkoły liczy co najmniej 12 oddziałów.

b. Dyrektor gimnazjum, za zgodą organu prowadzącego , może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze odpowiednie do warunków organizacyjnych i potrzeb, a także posiadanych środków finansowych.

c. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły z powodu choroby, urlopu szkoleniowego i innych – dyrektor szkoły może powołać nauczyciela na czas swojej nieobecności do wykonywania obowiązków wynikających z funkcji kierowniczych.

§ 11

Zadania i kompetencje wicedyrektora.

Wicedyrektor:

1) przygotowuje projekty:

a) rocznego planu pracy szkoły we współpracy z zespołem wychowawczym,

b) tygodniowego rozkładu zajęć szkoły i zajęć pozalekcyjnych,

c) kalendarza szkolnego,

d) informacji o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym,

2) organizuje i koordynuje bieżącą działalność nauczycieli, wychowawców, pedagogów, klubu i biblioteki,

3) utrzymuje kontakty z rodzicami uczniów, przyjmuje ich postulaty i skargi oraz przedstawia propozycje ich rozpatrywania właściwym organom gimnazjum,

4) współpracuje ze szkolną służbą zdrowia, poradnią psychologiczno-pedagogiczną

5) prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli,

6) formułuje projekty ocen podległych bezpośrednio nauczycieli,

7) wnioskuje do dyrektora w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla tych nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym,

8) może zastępować dyrektora szkoły w czasie jego nieobecności w zakresie udzielonego mu pełnomocnictwa.

§ 12

Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem gimnazjum realizującym ustawowe i statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki. Rada pedagogiczna uchwala program wychowawczy gimnazjum po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum.

4. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać także udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor gimnazjum.

Opinie i decyzje rada pedagogiczna wyraża w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków rady. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Członków rady pedagogicznej i osoby uczestniczące w zebraniach rady obowiązuje zachowanie tajemnicy poruszanych na posiedzeniach rady spraw, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów bądź opiekunów, pracowników szkoły.

9. Organizację pracy rady pedagogicznej określa regulamin rady pedagogicznej ustalony przez ten organ.

§ 13

Rada rodziców reprezentuje rodziców uczniów, współuczestnicząc w działaniach statutowych szkoły. Przedstawiciele rodziców mogą występować do rady rodziców oraz dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły. Rada rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, w celu wspierania statutowej działalności gimnazjum, prowadząc dokumentację finansową i pełne rozliczenie według obowiązujących przepisów prawa. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów gimnazjum. Regulamin swojej działalności oraz zasady wydatkowania funduszy uchwala rada rodziców.

Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:

1) Uchwalenie

a) Regulaminu działania Rady Rodziców

b) Regulaminu nagradzania uczniów wyróżniających się szczególnymi osiągnięciami w konkursach zawodach sportowych itp. Ustalają rodzaj nagród oraz warunki ich uzyskania

2) Uczestnictwo

a) W procesie oceniania pracy nauczyciela i dyrektora szkoły ubiegającego się o awans zawodowy

3) Wyrażanie opinii w sprawach:

a) Kandydata na stanowisko dyrektora szkoły

b) Kandydata na stanowiska kierownicze w szkole

c) Projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych.

Rada Rodziców w celu wspierania działalności statusowej szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin.

§ 14

Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum. Organem samorządu uczniowskiego jest rada samorządu uczniowskiego. Zasady wybierania rady samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Samorząd może przedstawić radzie rodziców, radzie pedagogicznej, oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach gimnazjum, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymogami,

b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

d) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

Szczegółowe kompetencje samorządu uczniowskiego określa regulamin, o którym mowa w ust. 3.

Do zadań samorządu należy :

a) rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i nauczycieli,

wzajemnego wspierania się,

b) prawo do zapoznawana się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami

c) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

d) prawo do redagowania i układania gazety szkolnej, prowadzenia kroniki,

e) prawo do dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do jego możliwości,

f) prawo do ochrony przed ingerencją w życie prywatne, rodzinne,

g) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

Samorząd uczniowski jest uprawniony do :

a) udziału w opracowywaniu dokumentów regulujących życie społeczności uczniowskiej,

b) przedstawiania propozycji do planu dydaktyczno-wychowawczego szkoły, wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów,

c) wyrażania opinii dotyczących problemów młodzieży,

d) zgłaszania kandydatur uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w szkole,

e) wnoszenia uwag do opinii władz szkolnych o uczniach,

f) udziału przedstawicieli samorządu uczniowskiego w posiedzeniach rady pedagogicznej dotyczących spraw wychowawczych i opiekuńczych.

Rodzice i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom szkoły poprzez swoje reprezentacje : Radę Rodziców Samorząd Uczniowski. Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski przedstawiają swoje wnioski Dyrektorowi Szkoły i Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej, podczas protokołowanych posiedzeń tych organów. Wnioski i opinie są rozpatrywane na najbliższych posiedzeniach zainteresowanych organów. Konflikty pomiędzy nauczycielem a uczniem oraz pomiędzy uczniami rozwiązują:

a) Wychowawca klasy – w przypadku konfliktu pomiędzy nauczycielami uczącymi w danej klasie, a uczniami tej klasy, oraz konfliktu pomiędzy uczniami danej klasy,

b) Pedagoga - jeżeli działania podjęte przez wychowawcę i jego decyzja nie zakończyły konfliktu

c) Wicedyrektor lub dyrektor – jeżeli praca pedagoga i zaproponowane rozwiązania nie zakończyły konfliktu Od decyzji Dyrektora Gimnazjum może być odwołanie (drogą służbową) do organu prowadzącego szkołę, ale tylko w ciągu trzech tygodni od wydania decyzji. W sytuacji konfliktu pomiędzy nauczycielami postępowanie prowadzi dyrektor szkoły. W przypadkach nie rozstrzygnięcia sporu przez Dyrektora Gimnazjum, strony mogą odwołać się do organu prowadzącego szkołę. postępowanie w pierwszej instancji prowadzi Dyrektor Gimnazjum W przypadku spornych przysługuje prawo do wniesienia w ciągu 14 dni odwołania do organu prowadzącego.

Rozdział IV

Organizacja Gimnazjum

§ 15

Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny gimnazjum opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku.

Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się liczbę pracowników gimnazjum łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący gimnazjum.

Gimnazjum, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, może prowadzić:

a) klasy autorskie, innowacyjne,

b) klasy integracyjne dla uczniów niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia w systemie integracyjnym.

c) działalność pozalekcyjną.

§ 16

Gimnazjum realizuje zadania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze w toku jednolitego, trzyletniego cyklu nauczania. Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia Dyrektor szkoły sprawuje kontrolę i prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły. Niespełnienie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji Na wniosek rodziców ucznia gimnazjum dyrektor szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, może zezwolić na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą oraz określić warunki jego spełniania. Uczeń spełniając odpowiednio obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w tej formie może otrzymać świadectwo ukończenia poszczególnych klas danej szkoły lub ukończenia tej szkoły na podstawie egzaminów klasyfikacyjnych przeprowadzonych przez szkołę, której dyrektor zezwolił na taką formę spełniania obowiązku szkolnego lub nauki. dyrektor szkoły wyznacza egzamin klasyfikacyjny – w terminie uzgodnionym z dzieckiem i jego rodzicami, a egzamin przeprowadza komisja – zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Do klasy programowo wyższej przyjmuje się ucznia na podstawie:

a) świadectwo ukończenia klasy programowo niższej w szkole publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,

b) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzonych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,

c) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granica i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia, potwierdzonego przez tłumacza przysięgłego.

Po ukończeniu gimnazjum obowiązek nauki spełnia się przez uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej albo w formach pozaszkolnych.

Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów , którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego. Liczba uczniów w oddziale w zasadzie nie powinna być większa niż 26. Przy podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla gimnazjum, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w powyższej sprawie.

Liczba uczniów w oddziale integracyjnym wynosi od 15 do 20 w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli liczba uczniów jest mniejsza od 22. Oddział można dzielić na grupy w celu odbycia zajęć z języków obcych i informatyki oraz na zajęcia, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust. 5.

Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów. W przypadkach oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów, podział na grupy w celu odbycia zajęć, o których mowa w ust. 5, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego gimnazjum.

Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanym wychowawcą. Dla zachowania ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania.

Rodzice i uczniowie mają możliwość wpływania na zmianę bądź wybór nauczyciela i wychowawcy. Ustala się następujący sposób postępowania w tej sprawie:

a) zmiana lub wybór wychowawcy czy też nauczyciela może nastąpić na pisemny, umotywowany wniosek, co najmniej 2/3 ilości głosów rodziców uczniów danej klasy , złożony do dyrektora szkoły, nie później jednak niż na miesiąc przed końcem semestru lub roku szkolnego,

b) dyrektor po przeanalizowaniu sprawy podejmuje stosowną decyzję,

c) od decyzji dyrektora rodzice mogą odwołać się do organu prowadzącego szkołę.

§ 17

1. Okresem przeznaczonym na realizację programu nauczania jednej klasy jest rok szkolny, który dzieli się na dwa semestry, zakończone klasyfikacją stanowiącą podsumowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów.

2. Termin rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego oraz jego szczegółową organizację ustala MEN.

§ 18

Podstawową formą pracy gimnazjum są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo –lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa 45 minut . Lekcje prowadzone są w pomieszczeniach do nauki, bibliotece, sali gimnastycznej, sali korekcyjnej, na działce szkolnej, poza obiektem szkoły (za zgoda dyrektora np. w teatrze, muzeum, kinie, na wycieczce itp.)

Przerwa międzylekcyjna nie może trwać krócej niż 10 minut, a przerwa przeznaczona na spożycie obiadu na stołówce szkolnej nie może trwać krócej niż 20 minut. W sytuacjach wyjątkowych, po uzgodnieniu z rada pedagogiczną i Radą Rodziców dopuszcza się wprowadzenie zmian w długości przerw.

Zajęcia obowiązkowe , dodatkowe i nadobowiązkowe mogą być również prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych , międzyoddziałowych w formie m. in.;

1) ścieżek edukacyjnych,

2) wycieczek,

3) zielonych szkół,

4) kół zainteresowań.

Gimnazjum może prowadzić również zajęcia dodatkowe lub nadobowiązkowe za zgodą i ze środków organu prowadzącego lub rady rodziców, które w takim przypadku określają liczbę uczestników zajęć. Gimnazjum organizuje uczniom okresowo niezdolnym do nauki z przyczyn zdrowotnych, indywidualne nauczanie. Odbywa się to na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), na podstawie decyzji dyrektora szkoły – w oparciu o orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej (zgodnie z odrębnymi przepisami). Szkoła udziela uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej na wniosek ucznia, nauczyciela, pedagoga, psychologa, rodziców lub innych osób. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne, nieodpłatne i organizowane w formie:

a) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych (w grupach od 4 do 8 uczniów),

b) zajęć specjalistycznych: socjoterapeutyczne oraz inne zajęć o charakterze terapeutycznym (od 3 do 10 uczniów),

c) klas wyrównawczych (w grupach od 10 do 15 uczniów),

d) klas terapeutycznych (w grupach od 10 do 15 uczniów),

e) zajęć psychoedukacyjne dla uczniów i dla rodziców,

f) porad dla uczniów,

g) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.

Objęcie ucznia zajęciami dydaktyczno – wyrównawczymi zajęciami, specjalistycznymi i zajęciami psychoedukacyjnymi oraz nauką w grupie terapeutycznej wymaga zgody rodziców. Uczniowie niepełnosprawni z klasy integracyjnej korzystają z pomocy pedagogicznej sprawowanej przez nauczyciela wspierającego, który wspólnie z nauczycielami wiodącymi (przedmiotowcami) określa sposoby wprowadzania wiedzy i ćwiczenia umiejętności przy uwzględnieniu możliwości uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi oraz ustala semestralna i roczną ocenę klasyfikacyjną (dopuszcza się ocenę opisową).

§ 19

Oddziały przysposabiające do pracy mogą być tworzone dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie. Po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia dyrektor na podstawie uchwały rady pedagogicznej , za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), przyjmuje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej. W oddziałach przysposabiających do pracy kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów. Program przysposobienia do pracy opracowuje nauczyciel z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie. Przysposobienie do pracy może być organizowane w gimnazjum albo poza nim na podstawie umowy zawartej przez dyrektora ze szkołą zawodową, placówką kształcenia ustawicznego lub przedsiębiorcą. Dyrektor szkoły sprawuje kontrolę i prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły. Niespełnienie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Po ukończeniu gimnazjum obowiązek nauki spełnia się przez uczęszczanie do publicznej lub niepublicznej szkoły ponadgimnazjalnej albo w formach pozaszkolnych.

§ 20

Gimnazjum może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem (lub za jego zgodą – z poszczególnymi nauczycielami) a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 21 B

iblioteka gimnazjum jest pracownią szkolną, służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela oraz popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele oraz inni pracownicy gimnazjum oraz rodzice uczniów. Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych z wyłączeniem okresów przeprowadzania skontrum. Dyrektor Gimnazjum na podstawie odrębnych przepisów zarządza skontrum zbiorów biblioteki Jeden dzień w tygodniu (środa) przeznaczony jest na prace związane z zakupami opracowaniem księgozbioru, samokształceniem oraz na zajęcia dydaktyczne. Biblioteka stosując właściwe metody, środki i formy pracy, spełnia następujące zadania:

a) rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze i informacyjne związane z nauką szkolna i z indywidualnymi zainteresowaniami uczniów,

b) udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych i rzeczowych,

c) realizuje program edukacji czytelniczej i medialnej,

d) przysposabia uczniów do samokształcenia,

e) przygotowuje ucznia do korzystania z różnych źródeł informacji,

f) kształtuję kulturę czytelniczą, wzbogaca kulturę humanistyczną uczniów,

g) udziela pomocy nauczycielom w pracy dydaktyczno – wychowawczej, doskonaleniu zawodowym, dokształcaniu się i pracy twórczej,

h) otacza opieką uczniów szczególnie zdolnych w ich poszukiwaniach czytelniczych,

i) udziela pomocy uczniom mającym trudności w nauce,

j) rozpoznaje aktywność czytelniczą, potrzeby i poziom wiadomości czytelniczych uczniów,

k) współdziała z nauczycielami i wychowawcami w rozpoznawaniu uzdolnień i zainteresowań uczniów, ich osiągnięć i trudności,

l) wspiera prace mające na celu wyrównanie różnic w intelektualnym rozwoju uczniów z różnych środowisk społecznych.

Do zadań nauczyciela –bibliotekarza należy:

1) gromadzenie i opracowanie zbiorów,

2) udostępnienie zbiorów na miejscu i ich wypożyczanie,

3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo informacyjnego,

4) służenie radą w wyborze właściwych pozycji książkowych,

5) śledzenie rynku wydawniczego pod kątem potrzeb biblioteki, zwłaszcza rynku podręczników szkolnych i opracowań metodycznych,

6) informowanie nauczycieli o nowych podręcznikach i nowościach metodycznych,

7) gromadzenie innych materiałów (czasopism, nagrań dźwiękowych, nagrań filmowych), które mogą być przydatne w pracy dydaktycznej. Biblioteka gromadzi, opracowuje, kataloguje oraz udostępnia wszystkie akty prawne, a także ich interpretacje, dotyczące działalności gimnazjum. Szczegółową organizację pracy i zasady udostępniania zbiorów określa regulamin biblioteki gimnazjum uchwalony przez radę pedagogiczną.

§ 22

Gimnazjum zapewnia uczniom możliwości spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala dyrektor na podstawie kalkulacji kosztów przedstawionych przez intendenta na dany rok szkolny w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może częściowo lub całkowicie zwolnić z opłat o których mowa w ust. 2, uczniów, którzy wymagają szczególnej opieki w zakresie żywienia.

§ 23

Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) jest zorganizowany Klub. W klubie prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 osób. Szczegółową organizację klubu i zakres czynności jej pracowników określa regulamin klubu gimnazjum uchwalony przez radę pedagogiczną. Celem działalności klubu jest zapewnienie młodzieży zorganizowanej opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz odpowiednich warunków do nauki własnej i rekreacji.

Regulamin Klubu

1. Do zadań klubu należy:

a) organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej,

b) przyzwyczajanie do samodzielnej pracy umysłowej,

c) organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form wychowania fizycznego, w pomieszczeniach i na powietrzu, mających na celu prawidłowy rozwój fizyczny,

d) ujawnienie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, organizowanie uzdolnień, organizowanie zajęć.

e) upowszechnianie kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości oraz dbałości o zachowanie zdrowia,

f) współdziałanie z rodzicami i nauczycielami uczestników klubu oraz z innymi organizacjami w środowisku,

g) klub realizuje swoje zadania wg rocznego planu szkoły i tygodniowego rozkładu zajęć.

2. Klub jest dostępny dla wszystkim uczniów gimnazjum.

3. Kulturalne zachowanie jest warunkiem przebywania w pomieszczeniu klubowym.

Klub jest czynny w godz. 8. 00 – 16.00 Obowiązuje zmiana obuwia i pozostawianie wierzchnich okryć w szatni. Każdy uczeń wpisuje się do zeszytu odwiedzin. Każdy uczeń dba o sprzęt i pomoce dydaktyczne znajdujące się w klubie oraz o estetykę pomieszczenia. Uczniowie mają prawo do korzystania z gier planszowych, czasopism i innych pomocy naukowych dostępnych w klubie. Chętni uczniowie uczestniczą w zajęciach programowych rozwijających zainteresowania. Klub prowadzi działalność na podstawie rocznego planu pracy wychowawczo – dydaktycznej. W uzasadnionych przypadkach – na polecenie Dyrektora szkoły w klubie odbywają się zastępstwa ( opieka w formie zajęć dostosowanych do możliwości i zainteresowań klasy ). Każdy uczeń przebywający w klubie ma zapewnioną właściwą opiekę. Klub gimnazjalisty podlega bezpośrednio Dyrektorowi Szkoły.

§ 24

Bazę służącą realizacji celów statutowych gimnazjum stanowią:

1) pomieszczenia z niezbędnym wyposażeniem (sale lekcyjne) przeznaczone do nauki poszczególnych przedmiotów,

2) biblioteka z czytelnią,

3) gabinet lekarski,

4) pokój nauczycielski

5) pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,

6) sala gimnastyczna,

7) boisko sportowe,

8) szatnia,

9) stołówka szkolna,

10) archiwum.

Rozdział V

Nauczyciele i inni pracownicy Gimnazjum

§ 25

W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, oraz pracowników administracji i obsługi. Zasady ich zatrudniania określają odrębne przepisy.

a) zasady zatrudniania nauczycieli oraz innych pracowników wymienionych w ust. 1. określają odrębne przepisy. Pracowników tych zatrudnia i zwalnia dyrektor Gimnazjum. Przydziela też im odpowiednie zakresy obowiązków.

b) liczba etatów pracowników niepedagogicznych podyktowana jest potrzebami Gimnazjum. Liczbę i rodzaj etatów proponuje dyrektor, a zatwierdza organ prowadzący.

c) zadaniem pracowników niepedagogicznych jest zapewnienie odpowiednich warunków do realizacji statutowych zadań szkoły.

d) organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników niepedagogicznych określa regulamin pracy.

Nauczyciele zobowiązani są sumiennie realizować zadania związane z podstawowymi funkcjami gimnazjum: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą. Nauczyciele ponoszą odpowiedzialność za jakość, wyniki swojej pracy i bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów.

Do zadań i obowiązków nauczycieli należy w szczególności:

1) kształcenie na podstawie planów nauczania i podstaw programowych przedmiotów obowiązkowych oraz programów dopuszczonych do realizacji w gimnazjach publicznych przez Ministra Edukacji i Nauki,

2) opracowanie planów wynikowych do prowadzonych przedmiotów nauczania w całym cyklu kształcenia określonego przedmiotu w danym zespole uczniów,

3) systematyczne i skuteczne realizowanie programu nauczania, przy czym nauczyciel w swej pracy ma prawo do swobody stosowania podręczników i innych środków dydaktycznych zatwierdzonych przez Ministra Edukacji i Nauki do użytku szkolnego oraz takich metod nauczania, jakie uważa za najwłaściwsze,

4) aktualizowanie treści programowych i dostosowanie ich do zmieniającej się rzeczywistości społecznej, gospodarczej i technicznej kraju,

5) wiązanie treści teoretycznych z praktyką,

6) korelowanie treści ścieżek edukacyjnych,

7) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,

8) dostosowywanie metod pracy do zdolności percepcyjnych uczniów,

9) udzielanie indywidualnej pomocy uczniom, aby mogli zrozumieć trudniejsze zagadnienia programowe i przezwyciężyć trudności z przyswajaniem materiału,

10) dbanie o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów zgodnie z aktualnymi uregulowaniami prawnymi w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych,

11) sprawowanie opieki nad uczniami w czasie lekcji, zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych oraz imprez szkolnych przez nauczycieli prowadzących zajęcia, przy czym:

a) za bezpieczeństwo młodzieży w czasie przerw odpowiedzialni są nauczyciele dyżurni,

b) harmonogram dyżurów opracowany jest przez dyrekcję w oparciu o tygodniowy rozkład zajęć zgodnie z obowiązującymi zasadami: - rozpoczyna się na 15 minut przed pierwszą lekcją i trwa do zakończenia zajęć lekcyjnych, - dyżury obowiązują, w miarę możliwości, wszystkich nauczycieli równomiernie.

c) podczas wycieczek szkolnych, na terenie Legionowa, opiekę nad grupą do 30 uczestników sprawuje jeden opiekun,

d) podczas wycieczek do Warszawy opiekę nad grupą do 30 uczestników sprawuje kierownik wycieczki i jeden opiekun,

e) podczas wycieczek szkolnych kilkudniowych oraz wycieczek rowerowych opiekę sprawuje kierownik i jeden opiekun na 10 uczniów,

f) na udział w wycieczce szkolnej poza siedzibą szkoły kierownik musi uzyskać pisemną zgodę rodziców uczniów,

g) wszystkie wycieczki szkolne wymagają wypełnienia karty wycieczki, zgodnie z odrębnymi przepisami,

h) jeżeli na wycieczce zdarzy się wypadek, wszystkie decyzje podejmuje kierownik wycieczki,

i) kierownik wycieczki i opiekunowie obowiązani są sprawdzić stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w trakcie zwiedzania oraz po przybyciu do miejsca docelowego,

j) nie wolno prowadzić wycieczek podczas burzy i gołoledzi,

k) w czasie zawodów i imprez sportowych uczniowie muszą być również pod opieką nauczyciela,

12) utrzymywanie w jak najlepszym stanie i sprawności technicznej pomocy dydaktycznych oraz sprzętu szkolnego,

13) wzbogacanie wyposażenia potrzebnego do pracy dydaktyczno-wychowawczej, 14) respektowanie w pełnym zakresie zasad klasyfikowania i promowania uczniów określonych przez Ministra Edukacji i Nauki i uchwalonego na tej podstawie przez radę pedagogiczną regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania ucznia gimnazjum,

15) informowanie uczniów i rodziców na miesiąc przed zakończeniem okresu, lub roku o grożących uczniom ocenach niedostatecznych; informacja musi być przekazana na specjalnym formularzu, opracowanym przez dyrektora, z potwierdzeniem odbioru,

16) informowanie uczniów na tydzień przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej o przewidzianych dla nich ocenach okresowych lub rocznych,

17) doskonalenie wiedzy i umiejętności pedagogicznych oraz podnoszenie poziomu przygotowania merytorycznego,

18) wypełnianie obowiązków wychowawcy klasy w przypadku powierzenia ich przez dyrektora,

19) pełnienie międzylekcyjnych dyżurów nauczycielskich według harmonogramu dyżurów,

20) uczestniczenie w zebraniach rady pedagogicznej i realizowanie przyjętych przez nią uchwał,

21) wykonywanie zadań wynikających z planu pracy dydaktycznej wychowawczej i opiekuńczej gimnazjum na dany rok szkolny,

22) współdziałanie z rodzicami uczniów poprzez zasięganie i udzielanie informacji dotyczących zachowania, postępów w nauce i przyczyn niepowodzeń szkolnych.

§ 26

Nauczyciele mają prawo do:

1) wyrażania opinii we wszystkich sprawach dotyczących gimnazjum,

2) zapoznania się przed ich zatwierdzeniem z propozycjami przydziału dodatkowych zajęć wykonywanych w ramach przysługującego im wynagrodzenia zasadniczego,

3) zapoznania się i ustosunkowania do treści zapisu w karcie oceny pracy nauczyciela,

4) niewyrażania zgody na przyjęcie obowiązków wychowawcy więcej niż jednej klasy,

5) zgłoszenia wniosków dotyczących innowacji i eksperymentów dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych gimnazjum.

6) korzystania z ulg i świadczeń przysługujących dokształcającym się i doskonalącym swoje kwalifikacje nauczycielom,

7) otrzymania pomocy merytorycznej i metodycznej oraz opieki doświadczonego nauczyciela w przypadku rozpoczynania pracy nauczycielskiej,

8) odmowy wykonania polecenia służbowego dyrektora bądź wicedyrektora, jeżeli wynika ono z uzasadnionego przekonania, że wydane polecenie jest sprzeczne z dobrem ucznia, dobrem służby lub dobrem publicznym.

§ 27

Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. W gimnazjum powołuje się następujące zespoły przedmiotowe (nauczycieli):

1) zespół nauczycieli przedmiotów humanistycznych,

2) zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,

3) zespół nauczycieli wychowania fizycznego,

4) zespół nauczycieli przedmiotów artystycznych.

5) Zespół nauczycieli języków obcych

Pracą zespołu przedmiotowego lub problemowo-zadaniowego kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący (kierownik zespołu). Zespół powinien współdziałać z doradcą metodycznym.

Do zadań zespołu należy w szczególności:

1) organizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania,

2) doskonalenie metod organizacji pracy dydaktycznej,

3) uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,

4) dostosowanie treści programowych do zmieniającej się rzeczywistości społecznej, gospodarczej i technicznej kraju,

5) korelowanie treści ścieżek edukacyjnych,

6) akceptowanie zmian programowych i wnioskowanie do dyrektora o ich zatwierdzenie,

7) opiniowanie opracowanych przez nauczycieli autorskich programów i rozkładów materiału nauczania,

8) realizowanie uchwał rady pedagogicznej,

9) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,

10) opracowywanie szczegółowych kryteriów oceniania wiedzy i umiejętności uczniów z poszczególnych przedmiotów lub grupy przedmiotów oraz sposobów badania wyników nauczania, 11) analizowanie wyników egzaminów końcowych,

12) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnieniu ich wyposażenia.

§ 28

Opiekę nad klasą sprawuje wychowawca klasy, który także jest przewodniczącym zespołu klasowego. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1) prowadzenie w powierzonej klasie planowanej pracy, zmierzającej do pełnienia realizacji celów wychowawczych,

2) kształtowanie pożądanych postaw społecznych i obywatelskich wychowanków,

3) poznawanie warunków życia, stanu zdrowia, osobowości, uzdolnień i zainteresowań uczniów,

4) współdziałanie z radą pedagogiczną, rodziną i radą klasową rodziców oraz szerzenie kultury pedagogicznej w środowisku wychowawczym,

5) zapoznanie rodziców z wymaganiami dydaktycznymi i wychowawczymi gimnazjum, postępami uczniów w nauce, ich zachowaniem, trudnościami rozwojowymi oraz umożliwienie rodzicom systematycznych kontaktów z nauczycielami poszczególnych przedmiotów i dyrekcją,

6) organizowanie udziału uczniów danej klasy w uroczystościach, imprezach, wycieczkach, zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych,

7) prowadzenie określonej przepisami dokumentacji pracy dydaktyczno-wychowawczej w danej klasie,

8) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,

9) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,

10) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów.

W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2, wychowawca :

1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,

2) planuje i organizuje współpracę z uczniami i ich rodzicami, w różnych formach życia zespołowego, rozwijających jednostki i integrujących zespół uczniowski,

3) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,

4) współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka,

5) utrzymuje stały kontakt z rodzicami i włącza ich w sprawy życia klasy i szkoły,

6) współpracuje z pedagogiem i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczną i pedagogiczną w poradniach.

Wychowawca spełnia swoje zadania poprzez:

1) indywidualne kontakty z rodzicami,

2) wizyty w domu ucznia w razie potrzeby,

3) zebrania z rodzicami,

4) wyjazdy na wycieczki, opiekę podczas imprez, dyskotek szkolnych i pozaszkolnych.

Zebrania z rodzicami są organizowane zgodnie z corocznym harmonogramem zebrań opracowanym przez dyrektora i zatwierdzonym przez radę pedagogiczną.

§ 29

Nauczyciel ma prawo do:

1) swobodnego doboru metod, form organizacyjnych , podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,

2) uposażenia, nagród i wyróżnień wg oddzielnych przepisów,

3) pracy w ramach rady pedagogicznej

4) wnioskowania do rady pedagogicznej, dyrektora gimnazjum lub organu prowadzącego nadzorującego gimnazjum (drogą służbową) w sprawach organizacyjnych i funkcjonowania gimnazjum,

5) swobodnego wypowiadania uwag, myśli z zachowaniem szacunku i tolerancji dla innych poglądów,

6) rzetelnej oceny swojej pracy,

7) urlopu wypoczynkowego i świadczeń socjalnych wg oddzielnych przepisów,

8) decydowania o bieżącej, semestralnej i rocznej ocenie postępów swoich uczniów,

9) współdecydowania o ocenie z zachowania swoich uczniów,

10) korzystania w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek, instytucji oświatowych i naukowych.

§ 30

W gimnazjum może być utworzone stanowisko pedagoga szkolnego.

Do zadań pedagoga szkolnego należy w szczególności:

1) wspieranie młodzieży w rozwiązywaniu problemów powstających na tle:

a) konfliktów rodzinnych,

b) niepowodzeń szkolnych,

c) zaburzeń rozwojowych,

d) niedomagań zdrowotnych,

e) trudności materialnych i innych.

2) wspieranie nauczycieli i wychowawców:

a) w diagnozowaniu sytuacji życiowej uczniów,

b) w codziennej pracy z młodzieżą,

c) w pracy z uczniami trudnymi,

d) w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych,

e) określaniu form, sposobów udzielania pomocy uczniom odpowiednio do rozpoznanych potrzeb, w tym uczniom wybitnie zdolnym,

f) koordynowanie prac w zakresie orientacji zawodowej.

g) w działaniach na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Udzielanie pomocy materialnej dla uczniów, określa odpowiedni regulamin.

3) wspieranie rodziców poprzez:

a) udzielanie porad pedagogicznych,

b) pośrednictwo w kontaktach z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innymi specjalistycznymi poradniami dla młodzieży.

Pedagog szkolny podejmuje działania polegające na:

1) integrowaniu społeczności uczniowskiej oraz wyzwalaniu aktywności i samorządności młodzieży,

2) prowadzeniu zajęć na tematy interesujące i ważne dla młodzieży,

3) organizowaniu zajęć mających na celu pedagogizację rodziców,

4) organizowaniu prelekcji dla młodzieży z zakresu wczesnej profilaktyki niedostosowania społecznego oraz oświaty zdrowotnej,

5) uczestniczeniu w kursach, warsztatach i seminariach dokształcających,

6) dokonywaniu diagnozy sytuacji życiowej młodzieży przebywającej w domach rodzinnych,

7) prowadzeniu orientacji zawodowej,

8) dokonywaniu okresowej oceny sytuacji wychowawczej w gimnazjum,

9) współpracy z radą rodziców, szkolną służbą zdrowia oraz innymi instytucjami edukacyjno-opiekuńczo-terapeutycznymi.

Zadania nauczyciela wspierającego w klasie integracyjnej. Do obowiązków pedagoga wspomagającego należy:

1) Dobra znajomość rodzaju niepełnosprawności i konsekwencji dla rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego.

2) Znajomość aktualnego funkcjonowania dziecka niepełnosprawnego.

3) Ustalenie sposobu współpracy z rodziną dziecka niepełnosprawnego w zakresie:

a) wykazywania środków pomocy specjalistycznej i materialnej,

b) informowanie o potrzebie wyposażenia dziecka, w niezbędny sprzęt oraz środki dydaktyczne,

c) rozpoznawania i rozumienia specyfiki niepełnosprawności,

d) pomocy w interpretacji zachowań dziecka i prawidłowym reagowaniem na te zachowania,

e) instruktażu oraz poradnictwa odnośnie kontynuowanych w domu zajęć rewalidacyjnych.

4) Wprowadzenie współpracy z nauczycielami wiodącymi z poszczególnych przedmiotów .

5) Upowszechnianie wprowadzonych zasad wśród nauczycieli przedmiotowców.

6) Współpraca z nauczycielem wiodącym na każdej jednostce lekcyjnej odnośnie:

a) wyboru treści edukacyjnych,

b) wyboru metod,

c) oceniania,

d) zaangażowania ucznia niepełnosprawnego do pracy na lekcji.

7) Opieka pozalekcyjna (w czasie przerwy, na zajęciach dodatkowych).

8) Przedstawienie umiejętności oraz zakresu wiadomości uczniów niepełnosprawnych na Radzie Pedagogicznej.

9) Prowadzenie dokumentacji (sprawdziany, wizyty u specjalistów, itp.).

10) Systematyczne ocenianie postępów oraz ewaluacja działań.

11) Opracowywanie oraz przygotowywanie pomocy dydaktycznych dla uczniów niepełnosprawnych, indywidualnych kart pracy, testów itp.

§ 31

Gimnazjum zatrudnia, oprócz nauczycieli pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługowych zwanych pracownikami niepedagogicznymi.

Zasady zatrudniania pracowników wymienionych w ust. 1 określają odrębne przepisy. Pracowników tych zatrudnia i zwalnia dyrektor gimnazjum. Przydziela też im odpowiednie zakresy obowiązków. Liczba etatów pracowników niepedagogicznych podyktowana jest potrzebami gimnazjum. Liczbę i rodzaj etatów proponuje dyrektor, a zatwierdza organ prowadzący, który zabezpiecza środki finansowe dla tej grupy pracowników.

Zadaniem pracowników niepedagogicznych jest zapewnienie odpowiednich warunków do realizacji statutowych zadań szkoły.

Organizacje i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników niepedagogicznych określa regulamin pracy.

Zadaniem pracowników administracyjnych i obsługowych jest:

a) sprawna obsługa księgowo – finansowa szkoły,

b) sprawna obsługa kancelaryjno – biurowa szkoły,

c) prowadzenie dokumentacji pracowników i uczniów,

d) prowadzenie remontów i napraw bieżących,

e) wyposażenie szkoły w sprzęt i pomoce naukowe,

f) troska o ład, czystość, porządek i zabezpieczenie mienia.

Szczegółowe obowiązki określają zakresy czynności poszczególnych pracowników. W celu zapewnienia właściwej opieki zdrowotnej i medycznej w szkole możne, w zależności od możliwości finansowych, być zatrudniony lekarz, stomatolog i pielęgniarka. Szkolna służba zdrowia współdziała z dyrekcją szkoły, radą pedagogiczna i rodzicami uczniów w celu zapewnienia właściwych warunków sanitarnych i higienicznych do pracy i nauki

Rozdział VI

Uczniowie Gimnazjum

§ 32

Do gimnazjum uczęszczają w zasadzie uczniowie w wieku od 13 do 16 lat, jednak nie dłużej niż do 18 roku życia. Obwód szkoły określa uchwała Rady Miejskiej w Legionowie. Przyjmowanie uczniów do Gimnazjum dokonuje się w oparciu o aktualny wykaz dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu sporządzony przez organ gminy prowadzącej ewidencję ludności. Nauka w gimnazjum jest obowiązkowa. Obowiązek szkolny trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 18 lat.

Zasady rekrutacji do klasy pierwszej gimnazjum :

a) dyrektor przyjmuje do gimnazjum wszystkich uczniów mających miejsce zamieszkania w granicach obwodu gimnazjum; warunkiem przyjęcia jest świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz potwierdzenie zameldowania ucznia w granicach obwodu gimnazjum.

b) dyrektor gimnazjum może przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwolą,

c) listę przyjętych ustala się na podstawie kryteriów określonych przez radę pedagogiczną, uwzględniających oceny i inne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia sześcioletniej szkoły podstawowej.

d) do klasy integracyjnej szkoła przyjmuje uczniów niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z zalecaną formą nauczania w systemie integracyjnym.

e) w przypadku uczniów niepełnosprawnych, kandydatów do klasy integracyjnej, wymagana jest zgoda rodziców umieszczenia dziecka w tej klasie.

f) na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor gimnazjum może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.

§ 33

Uczeń ma prawo do:

1) informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,

2) posiadania pełnej wiedzy na temat kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania,

3) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce, informacji na temat wymagań edukacyjnych, metod nauczania, kryteriów oceny z zachowania i zajęć edukacyjnych.

4) korzystania z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności,

5) tygodniowego rozkładu lekcji zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

6) opieki wychowawczej i warunków pobytu w gimnazjum zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności,

7) korzystania z pomocy stypendialnej lub doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,

8) życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno wychowawczym,

9) swobodnego wyrażania myśli i przekonań dotyczących życia gimnazjum, a także przekonań religijnych i światopoglądowych, jeśli nie narusza tym dóbr innych osób,

10) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

11) pomocy w przypadku trudności w nauce,

12) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,

13) zwolnienia, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, z następujących zajęć obowiązkowych, zgodnie z odrębnymi przepisami:

a) język obcy

b) wychowanie fizyczne,

14) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,

15) wpływania na życie gimnazjum poprzez działalność samorządową oraz zrzeszenie się w organizacjach działających w gimnazjum.

16) Jeżeli przy zmianie szkoły okaże się , że Gimnazjum w Legionowie nie naucza języka obcego, którego uczeń uczył się w poprzedniej szkole, to ma on prawo skorzystać z następujących możliwości:

a) uczyć się języka obcego obowiązującego w klasie do której przychodzi wyrównując braki programowe we własnym zakresie do końca roku szkolnego,

b) uczęszczać na zajęcia języka obcego, którego uczył się do tej pory w innej szkole lub klasie

17) Tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego. Wszelkie informacje dotyczące życia prywatnego ucznia (sytuacji materialnej, stanu zdrowia, wyników testów psychologicznych, informacji dotyczących rodziców, patologii) znane wychowawcy czy innym pracownikom szkoły, nie mogą być rozpowszechniane.

18) ochrony zdrowia,

19) ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem oraz wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej

§ 34

Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie gimnazjum.

Do szczególnych obowiązków ucznia należy:

1) systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych,

2) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w gimnazjum,

3) wystrzeganie się szkodliwych nałogów, - bezwzględny zakaz picia alkoholu, używania narkotyków i palenia papierosów.

4) naprawianie wyrządzonych szkód materialnych,

5) przestrzeganie zasad kultury współżycia,

6) dbałość o honor i tradycję gimnazjum – godnie reprezentować oraz szanować.

7) podporządkowanie się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego,

8) okazywanie szacunku nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym,

9) być odpowiedzialnym za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,

10) uzupełniać braki wiadomości wynikające z nieuwagi i absencji,

11) starannie i terminowo wykonywać prace domowe,

12) posiadać i prowadzić zeszyt przedmiotowy, zgodnie ze wskazówkami nauczyciela,

13) uznać prawo nauczyciela do wyboru form organizacyjnych i metod pracy lekcyjnej,

14) dokonywać zmiany obuwia przy wejściu do gimnazjum.

15) dbać o estetyczny wygląd, odpowiednia fryzura i strój dostosowany do miejsca i sytuacji, czysty i skromny.

§ 35

Za wzorowe wypełnianie obowiązków szkolnych, aktywne uczestniczenie w życiu społeczności szkolnej, reprezentowanie gimnazjum na zewnątrz, pomoc w nauce innym uczniom oraz zachowania stanowiące godny naśladowania wzór osobowy, uczeń może otrzymać nagrodę.

Ustala się następujące rodzaje nagród:

1) pochwała wychowawcy wobec uczniów danego oddziału,

2) pochwała dyrektora wobec wszystkich uczniów gimnazjum,

3) dyplom,

4) list gratulacyjny do rodziców,

5) nagroda rzeczowa,

6) wpis do „Złotej Księgi”.

Dopuszcza się łączne stosowanie różnych rodzajów nagród. Nagrody finansowe pochodzą z budżetu szkoły oraz funduszu rady rodziców gimnazjum. Uczniom przyznaje się świadectwo z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.

Za bardzo dobre wyniki w nauce i wzorowe lub bardzo dobre zachowanie uczeń nagradzany jest na zakończenie roku szkolnego:

a) świadectwem z wyróżnieniem

b) nagrodą książkową ufundowaną przez Rade Rodziców,

c) nagrodą rzeczową ufundowaną przez Radę Rodziców dla najlepszego absolwenta szkoły,

d) uczniowie mogą być nagradzani przez prywatnych sponsorów, którzy w porozumieniu z dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną określają zasady fundacji,

e) stypendium za wyniki w nauce ma prawo otrzymać uczeń, który: ˇ

uzyskał średnią arytmetyczna ocen ze wszystkich zajęć edukacyjnych co najmniej 4,5 oraz wzorową ocenę zachowania w klasie I, II i III gimnazjum, ˇ

w przypadku braku środków finansowych na pełne pokrycie potrzeb, stypendia za wyniki w nauce przyznawane są uczniom klas najstarszych gimnazjum.

§ 36

Za rażące zaniedbanie obowiązków szkolnych, za łamanie postanowień statutu gimnazjum oraz zły wpływ na społeczność uczniowską uczeń podlega karze.

Ustala się następujący rodzaj kar:

a) upomnienie wychowawcy,

b) nagana wychowawcy,

c) pisemne upomnienie wychowawcy z powiadomieniem rodziców

d) zakaz uczestnictwa w imprezach organizowanych przez gimnazjum,

e) upomnienie dyrektora,

f) nagana dyrektora,

g) przeniesienie ucznia do równoległego oddziału gimnazjum,

W przypadku zastosowania wobec ucznia wszystkich rodzajów kar wymienionych w ust. 2, jeżeli nadal zaniedbuje on obowiązki szkolne, łamie postanowienia statutu gimnazjum i regulaminów wewnętrznych, rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia takiego ucznia z listy uczniów gimnazjum, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, z zastrzeżeniem ust. 4. Uczeń może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem do innego gimnazjum. Wniosek o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum dyrektor składa na ręce Mazowieckiego Kuratorium Oświaty. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia. Od nałożonej kary z wyjątkiem wymienionej w ust. 2 pkt1 uczeń bądź jego rodzice mogą odwołać się do dyrektora gimnazjum w terenie 7 dni, począwszy od dnia przyjęcia wiadomości o wymiarze kary. Odwołanie wymaga formy pisemnej. Wniesienie odwołania wstrzymuje odwołanie kary do chwili jej rozstrzygnięcia

Dla zbadania zasadności odwołania dyrektor powołuje w terminie 3 dni komisję w składzie:

1) dyrektor lub wicedyrektor gimnazjum,

2) pedagog,

3) wychowawca klasy, o ile nie był wymierzającym karę,

4) dwóch członków Zespołu Wychowawczego

Na wniosek odwołującego się ucznia, w skład w komisji odwoławczej może wejść przedstawiciel samorządu uczniowskiego. Komisja po zapoznaniu się z rodzajem przewinienia, za które nałożono karę, wysłuchuje zainteresowanego ucznia, analizuje adekwatność zastosowanej kary do stopnia winy i postanawia o uchyleniu kary bądź utrzymaniu jej w mocy. Decyzja komisji jest ostateczna.

§ 37

O przyznanej nagrodzie bądź zastosowanej karze gimnazjum ma obowiązek poinformować rodziców ucznia.

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

§ 38

Działalność gimnazjum jest finansowana z budżetu Gminy Legionowo.

§ 39

Działalność gimnazjum może być współfinansowana z dobrowolnych opłat ponoszonych przez rodziców lub inne osoby fizyczne, osoby prawne i podmioty gospodarcze.

§ 40 W gimnazjum mogą działać związki zawodowe na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

§41

Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z instrukcją kancelaryjno-archiwalną.

§ 42

Zasady prowadzenia przez gimnazjum gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 43

Gimnazjum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§ 44

Prowadzenie w gimnazjum kampanii wyborczej na rzecz partii politycznych lub innych organizacji pozaszkolnych jest niedozwolone. Niedozwolone jest również dopuszczenie komitetów wyborczych partii bądź innych organizacji pozaszkolnych, czy innych osób, w tym kandydatów tych partii i organizacji, na teren gimnazjum w celu prowadzenia kampanii wyborczej.

§ 45

Organy Gimnazjum, a także biblioteka dysponują pieczęciami nagłówkowymi, zgodnie z odrębnymi przepisami. Osoby, którym powierzono stanowiska kierownicze, przewodniczący organów, a także pedagog szkolny i specjaliści zatrudnieni w sekretariacie, administracji księgowości dysponują pieczątkami imiennymi, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 46

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o rodzicach ucznia, należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów, jak również jedno z rodziców. § 47

Organem właściwym do uchwalenia zmian w statucie gimnazjum jest rada pedagogiczna.