Program
Profilaktyki
Gimnazjum
nr 3 w Legionowie
na
rok szkolny 2006/2007
1. Ogólna charakterystyka programu
Proponowany
Program Profilaktyki stanowi uzupełnienie i jednocześnie integralną całość z
Programem Wychowawczym Gimnazjum nr 3 w Legionowie. Uwzględnia on cele i
zadania szkoły zawarte w Rozporządzeniach MEN, dostosowany jest do potrzeb
rozwojowych uczniów oraz środowiska rodzinnego.
Obecny
czas konsumpcji, materializacji, niszczone środowisko naturalne, uzależnienia,
agresja to codzienne tematy naszego życia
Prezentowany
program ma na celu:
-
eliminowanie czynników ryzyka i przeciwdziałania im,
-
działania wzmacniające czynniki chroniące przed patologią,
-
ukazywanie alternatywnego stylu życia i rozwiązywanie problemów.
Doświadczenia
kliniczne i wychowawcze pokazują, że młodzież ulegająca nałogom i innym formom
patologii to osoby o różnych problemach emocjonalnych i deficytach
osobowościowych takich jak niska bądź niestabilna samoocena; niska
samoświadomość, chwiejna emocjonalność, łatwe uleganie wpływom otoczenia; brak
umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, trudności w
relacjach z rówieśnikami oraz poczucie braku zainteresowań.
Dlatego
też w Programie Profilaktyki Szkoły znajdują się zajęcia typowo edukacyjne
wyjaśniające zjawiska patologiczne jak również oddziaływania profilaktyczne
niespecyficzne, tj. takie, które rozwijają osobowość uczniów, umiejętności
społeczne, zagadnienia higieny, zdrowia, rekreacji i wypoczynku.
Zawarte
są także działania edukacyjne skierowane do rodziców, wspierające ich w trudnym
procesie wychowania.
Tak
więc program przewiduje współdziałanie wszystkich osób zaangażowanych w życie
szkoły, grona pedagogicznego a w szczególności wychowawców klas, pedagogów
szkolnych, klubu, oraz rodziców i pielęgniarki szkolnej.
2. Praca indywidualna z uczniem
ü
dotarcie do
uczniów z "grupy ryzyka" (ważne wydaje się zwrócenie uwagi na następujące
zjawiska: częste nieobecności w szkole, złe wyniki w nauce lub ich nagłe
pogorszenie się, niepokojące zachowanie w szkole, agresja, trudna sytuacja
rodzinna, brak współpracy z rodzicami, wycofanie z życia klasy),
ü
udzielanie
uczniom wsparcia samodzielnie, lub w razie potrzeby kierowanie do pedagoga,
ü
pomoc uczniom
w rozwijaniu zainteresowań, opieka dydaktyczna nad uczniem szczególnie
uzdolnionym - stosowanie różnorodnych form,
ü
rola mediatora
w konfliktach uczeń - nauczyciel, uczeń - uczeń oraz innych sytuacjach
konfliktowych.
ü
dbałość o
realizowanie przez uczniów obowiązku szkolnego a w przypadku braku
realizacji - interwencja w specjalistycznych instytucjach,
ü
pośredniczenie
w kontaktach z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, Policją, Sądem oraz
innymi instytucjami, wspólne działania,
ü
organizowanie
pomocy socjalnej dla uczniów, współpraca z OPS,
ü
umożliwienie
kontaktu osobom z "grupy ryzyka" z instytucjami zajmującymi się fachową pomocą
w zakresie danego problemu,
ü
prowadzenie
rozmów indywidualnych o charakterze terapeutycznym i wychowawczym,
ü
rola mediatora
w różnorodnych sytuacjach konfliktowych.
ü
organizowanie
zajęć pozalekcyjnych umożliwiających rozwijanie indywidualnych zainteresowań,
ü
stworzenie
uczniom szczególnie uzdolnionym możliwości realizowania i rozwijania swoich
pasji,
ü
rozwijanie
prawidłowego systemu wartości stosując różnorodne formy pracy z młodzieżą,
ü
organizowanie
profilaktycznych badań lekarskich oraz szczepień ochronnych młodzieży,
ü
wykonywanie i
interpretowanie testów przesiewowych oraz dalsze procedury w tym zakresie,
ü
czynne
poradnictwo w zakresie pielęgniarskim
ü
udzielanie
pomocy doraźnej uczniom.
ü
poradnictwo
dla uczniów zgłaszających problemy w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,
psychoterapia indywidualna, interwencja kryzysowa,
ü
doradztwo
zawodowe, diagnoza możliwości intelektualnych i predyspozycji
osobowościowych w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,
ü
wspieranie
uczniów szczególnie uzdolnionych, pomoc w rozwijaniu indywidualnych
zdolności przez psychologów,
ü
konsultacje z
inspektorem ds. nieletnich, kuratorami sądowymi, i innymi osobami
wspierającymi szkołę w pracy z młodzieżą z "grupy ryzyka",
ü
działanie
wychowawcze pracownika Samorządowego Programu "Przyjaciel młodzieży" na terenie
Legionowa - zajęcia profilaktyczne.
3. Praca z grupą klasową
ü
prowadzenie w ramach godzin wychowawczych zajęć mających
na celu szeroko rozumiany rozwój osobowy uczniów oraz pomoc w rozwiązywaniu
problemów związany z życiem szkolnym,
ü
zwracanie
uwagi na konflikty wewnątrzklasowe, w razie potrzeby korzystanie z pomocy
pedagoga lub psychologa w ich rozwiązywaniu,
ü
prowadzenie
zajęć uświadamiających prawa i obowiązki uczniów zgodnie z regulaminem
szkolnym,
ü
prowadzenie
zajęć z zakresu oświaty zdrowotnej na godzinach wychowawczych i innych
przedmiotach w różnych formach także poprzez organizowanie hepeningów i
wyjazdów,
ü
organizowanie
wyjazdów integracyjnych,
ü
przeprowadzanie
zajęć tematycznych do wyboru spośród przedstawionych:
Ř
zajęcia
integracyjne dla klas pierwszych,
Ř
agresja - jej
źródła i sposoby zaradzania,
Ř
asertywność i
budowanie poczucia bezpieczeństwa wokół siebie
Ř
wartość
współczesnej młodzieży - miłość, przyjaźń, szacunek, pieniądze, władza, siła
fizyczna, sukces, patriotyzm,
Ř
koleżeństwo,
przyjaźń, miłość w konfliktach międzyludzkich,
Ř
komunikacja
interpersonalna,
Ř
asertywność,
uległość, agresywność - sposoby reagowania w sytuacjach trudnych,
Ř
kim jestem?
Mój światopogląd i system wartości. Tolerancja i jej granice,
Ř
budowanie
poczucia własnej wartości.
ü
pomoc
wychowawcom i nauczycielom w organizowaniu i przeprowadzaniu zajęć
tematycznych,
ü
pośredniczenie
w organizowaniu i propagowaniu szkoleń tematycznych w formie warsztatów i
spotkań edukacyjnych,
ü
organizowanie
zajęć i spotkań z osobami i instytucjami wspierającymi szkołę w pracy z
młodzieżą,
ü
mediacja
konfliktów wewnątrz klasowych.
4. Praca z rodzicami
ü
zapoznanie
rodziców z obowiązującym regulaminem szkoły,
ü
systematyczny
kontakt z rodzicami, szybkie reagowanie w sytuacjach budzących niepokój
(nieobecność ucznia w szkole, złe wyniki w nauce itp.)
ü
orientacja w
sytuacji rodzinnej uczniów, w razie potrzeby kierowanie do pedagoga szkolnego,
ü
wywiadówki
tematyczne.
ü
rozeznanie w
sytuacji rodzinnej uczniów zgłaszanych przez wychowawców klas, wywiady
środowiskowe, organizowanie pomocy i wsparcia,
ü
poradnictwo
dla rodziców - stały dyżur konsultacyjny - popołudniowy,
ü
spotkanie dla
rodziców, dotyczące problematyki uzależnień i agresji,
ü
udzielanie
pomocy rodzicom zgłaszającym się z problemem.
5. Praca z Gronem Pedagogicznym
ü
stałe
podnoszenie wiedzy i kwalifikacji z zakresu oddziaływań wychowawczych i
profilaktycznych poprzez udział w kursach i szkoleniach.
ü
udzielanie
wsparcia nauczycielom i wychowawcom, pomoc w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych, udział w lekcjach,
ü
przeprowadzanie
rady szkoleniowej.
ü
udział w
planowaniu realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej i
podejmowanie działań w zakresie promocji zdrowia,
ü
doradztwo w
zakresie warunków bezpieczeństwa i higieny żywienia i warunków sanitarnych w
szkole.
Ewaluacja Programu:
obserwacja
uczniów w różnych sytuacjach,
rozmowy
i wywiady z uczniami, rodzicami i nauczycielami
analiza
wytworów pracy uczniów i stopnia ich zaangażowania w proponowane
działania
liczba
uczniów biorących udział w konkursach, imprezach klasowych i szkolnych.