Program Profilaktyki

Gimnazjum nr 3 w Legionowie

na rok szkolny 2006/2007

 

 

 

 

1. Ogólna charakterystyka programu

 

Proponowany Program Profilaktyki stanowi uzupełnienie i jednocześnie integralną całość z Programem Wychowawczym Gimnazjum nr 3 w Legionowie. Uwzględnia on cele i zadania szkoły zawarte w Rozporządzeniach MEN, dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz środowiska rodzinnego.

 

Obecny czas konsumpcji, materializacji, niszczone środowisko naturalne, uzależnienia, agresja to codzienne tematy naszego życia

 

Prezentowany program ma na celu:

- eliminowanie czynników ryzyka i przeciwdziałania im,

- działania wzmacniające czynniki chroniące przed patologią,

- ukazywanie alternatywnego stylu życia i rozwiązywanie problemów.

 

Doświadczenia kliniczne i wychowawcze pokazują, że młodzież ulegająca nałogom i innym formom patologii to osoby o różnych problemach emocjonalnych i deficytach osobowościowych takich jak niska bądź niestabilna samoocena; niska samoświadomość, chwiejna emocjonalność, łatwe uleganie wpływom otoczenia; brak umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, trudności w relacjach z rówieśnikami oraz poczucie braku zainteresowań.

 

Dlatego też w Programie Profilaktyki Szkoły znajdują się zajęcia typowo edukacyjne wyjaśniające zjawiska patologiczne jak również oddziaływania profilaktyczne niespecyficzne, tj. takie, które rozwijają osobowość uczniów, umiejętności społeczne, zagadnienia higieny, zdrowia, rekreacji i wypoczynku.

Zawarte są także działania edukacyjne skierowane do rodziców, wspierające ich w trudnym procesie wychowania.

 

Tak więc program przewiduje współdziałanie wszystkich osób zaangażowanych w życie szkoły, grona pedagogicznego a w szczególności wychowawców klas, pedagogów szkolnych, klubu, oraz rodziców i pielęgniarki szkolnej.

 

2. Praca indywidualna z uczniem

 

  1. Zadania wychowawcy klasy

 

ü      dotarcie do uczniów z "grupy ryzyka" (ważne wydaje się zwrócenie uwagi na następujące zjawiska: częste nieobecności w szkole, złe wyniki w nauce lub ich nagłe pogorszenie się, niepokojące zachowanie w szkole, agresja, trudna sytuacja rodzinna, brak współpracy z rodzicami, wycofanie z życia klasy),

ü      udzielanie uczniom wsparcia samodzielnie, lub w razie potrzeby kierowanie do pedagoga,

ü      pomoc uczniom w rozwijaniu zainteresowań, opieka dydaktyczna nad uczniem szczególnie uzdolnionym - stosowanie różnorodnych form,

ü      rola mediatora w konfliktach uczeń - nauczyciel, uczeń - uczeń oraz innych sytuacjach konfliktowych.

 

  1. Zadania pedagoga szkolnego

 

ü      dbałość o realizowanie przez uczniów obowiązku szkolnego a w przypadku braku realizacji - interwencja w specjalistycznych instytucjach,

ü      pośredniczenie w kontaktach z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, Policją, Sądem oraz innymi instytucjami, wspólne działania,

ü      organizowanie pomocy socjalnej dla uczniów, współpraca z OPS,

ü      umożliwienie kontaktu osobom z "grupy ryzyka" z instytucjami zajmującymi się fachową pomocą w zakresie danego problemu,

ü      prowadzenie rozmów indywidualnych o charakterze tera­peutycznym i wychowawczym,

ü      rola mediatora w różnorodnych sytuacjach konfliktowych.

 

  1. Zadania klubu

 

ü      organizowanie zajęć pozalekcyjnych umożliwiających rozwijanie indywidualnych zainteresowań,

ü      stworzenie uczniom szczególnie uzdolnionym możliwości realizowania i rozwijania swoich pasji,

ü      rozwijanie prawidłowego systemu wartości stosując różnorodne formy pracy z młodzieżą,

 

  1. Zadania pielęgniarki szkolnej

 

ü      organizowanie profilaktycznych badań lekarskich oraz szczepień ochronnych młodzieży,

ü      wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych oraz dalsze procedury w tym zakresie,

ü      czynne poradnictwo w zakresie pielęgniarskim

ü      udzielanie pomocy doraźnej uczniom.

 

  1. Zadania instytucji wspierających działania szkoły

 

ü      poradnictwo dla uczniów zgłaszających problemy w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, psychoterapia indywidualna, interwencja kryzysowa,

ü      doradztwo zawodowe, diagnoza możliwości intelektualnych i predyspozycji osobowościowych w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,

ü      wspieranie uczniów szczególnie uzdolnionych, pomoc w rozwi­janiu indywidualnych zdolności przez psychologów,

ü      konsultacje z inspektorem ds. nieletnich, kuratorami sądowymi, i innymi osobami wspierającymi szkołę w pracy z młodzieżą z "grupy ryzyka",

ü      działanie wychowawcze pracownika Samorządowego Programu "Przyjaciel młodzieży" na terenie Legionowa - zajęcia profi­laktyczne.

 

3. Praca z grupą klasową

 

  1. Zadania wychowawcy klasy

 

ü      prowadzenie  w ramach godzin wychowawczych zajęć mających na celu szeroko rozumiany rozwój osobowy uczniów oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów związany z życiem szkolnym,

ü      zwracanie uwagi na konflikty wewnątrzklasowe, w razie potrzeby korzystanie z pomocy pedagoga lub psychologa w ich roz­wią­zywaniu,

ü      prowadzenie zajęć uświadamiających prawa i obowiązki uczniów zgodnie z regulaminem szkolnym,

ü      prowadzenie zajęć z zakresu oświaty zdrowotnej na godzinach wychowawczych i innych przedmiotach w różnych formach także poprzez organizowanie hepeningów i wyjazdów,

ü      organizowanie wyjazdów integracyjnych,

ü      przeprowadzanie zajęć tematycznych do wyboru spośród przedstawionych:

Ř      zajęcia integracyjne dla klas pierwszych,

Ř      agresja - jej źródła i sposoby zaradzania,

Ř      asertywność i budowanie poczucia bezpieczeństwa wokół siebie

Ř      wartość współczesnej młodzieży - miłość, przyjaźń, sza­cunek, pieniądze, władza, siła fizyczna, sukces, patriotyzm,

Ř      koleżeństwo, przyjaźń, miłość w konfliktach między­ludzkich,

Ř      komunikacja interpersonalna,

Ř      asertywność, uległość, agresywność - sposoby reagowania w sytuacjach trudnych,

Ř      kim jestem? Mój światopogląd i system wartości. Tolerancja i jej granice,

Ř      budowanie poczucia własnej wartości.

 

  1. Zadania pedagoga szkolnego

 

ü      pomoc wychowawcom i nauczycielom w organizowaniu i przeprowadzaniu zajęć tematycznych,

ü      pośredniczenie w organizowaniu i propagowaniu szkoleń tema­tycznych w formie warsztatów i spotkań edukacyjnych,

ü      organizowanie zajęć i spotkań z osobami i instytucjami wspie­rającymi szkołę w pracy z młodzieżą,

ü      mediacja konfliktów wewnątrz klasowych.

 

4. Praca z rodzicami

 

  1. Zadania wychowawcy klasy

 

ü      zapoznanie rodziców z obowiązującym regulaminem szkoły,

ü      systematyczny kontakt z rodzicami, szybkie reagowanie w sytu­acjach budzących niepokój (nieobecność ucznia w szkole, złe wyniki w nauce itp.)

ü      orientacja w sytuacji rodzinnej uczniów, w razie potrzeby kierowanie do pedagoga szkolnego,

ü      wywiadówki tematyczne.

 

  1. Zadania pedagoga szkolnego

 

ü      rozeznanie w sytuacji rodzinnej uczniów zgłaszanych przez wychowawców klas, wywiady środowiskowe, organizowanie pomocy i wsparcia,

ü      poradnictwo dla rodziców - stały dyżur konsultacyjny - popołu­dniowy,

ü      spotkanie dla rodziców, dotyczące problematyki uzależnień i agresji,

ü      udzielanie pomocy rodzicom zgłaszającym się z problemem.

 

5. Praca z Gronem Pedagogicznym

 

  1. Zadania nauczycieli

 

ü      stałe podnoszenie wiedzy i kwalifikacji z zakresu oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych poprzez udział w kursach i szkoleniach.

 

  1. Zadania pedagoga szkolnego

 

ü      udzielanie wsparcia nauczycielom i wychowawcom, pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, udział w lekcjach,

ü      przeprowadzanie rady szkoleniowej.

 

  1. Zadania pielęgniarki szkolnej

 

ü      udział w planowaniu realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej i podejmowanie działań w zakresie promocji zdrowia,

ü      doradztwo w zakresie warunków bezpieczeństwa i higieny żywienia i warunków sanitarnych w szkole.

 

Ewaluacja Programu:

 

obserwacja uczniów w różnych sytuacjach,

rozmowy i wywiady z uczniami, rodzicami i nauczycielami

analiza wytworów pracy uczniów i stopnia ich zaangażowania w propo­nowane działania

liczba uczniów biorących udział w konkursach, imprezach klasowych i szkolnych.